بر اساس گزارش‌ها و فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، بازار بزرگ تهران در اعتراض به سقوط ارزش ریال در برابر دلار آمریکا دوشنبه ۴ تیر اعتصاب کرد. همزمان ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران از تشکیل «بازار ثانویه ارز» طی هفته آینده خبر داده است.

روز گذشته بهای دلار آمریکا در بازار غیررسمی ارز تهران به مرز ۹۰۰۰ تومان رسید. ، بازار سکه در بورس نیز با افزایش روبرو شد و پس از آنکه هر سکه طلا به قیمت سه‌ میلیون و دویست‌ هزار تومان عرضه شد مدیریت این نهاد موقتاً سفارش خرید را متوقف کرد. روز گذشته بازاریان در مجتمع علاءالدین و بازار چارسو در اعتراض به افزایش قیمت دلار تجمعاتی اعتراضی برگزار کرده بودند. در ادامه این اعتراضات، دوشنبه ۴ تیر بازار بزرگ تهران تعطیل شد و بازاریان در تجمعاتی بزرگ و پرشمار با سر دادن شعار «ببندید، ببندید، ما همه با هم هستیم» اعتراض خود را به بی‌ثباتی دلار و سقوط ارزش ریال بیان کردند.

از حدود ساعت ۱۰ صبح مغازه‌داران مغازه‌هایشان را در بازار بزرگ تهران و در پاساژها بستند و به جمع معترضان پیوستند. بر اساس خبرهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده در طی کمتر از یک ساعت، سرای ملی بازار تهران، بازارطلافروش‌ها، پاچنار چهارسوق سلطانی و راسته کفاشان به اعتصاب‌کنندگان پیوسته‌اند و مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند.

بازاریان در محوطه بازار راهپیمایی می‌کنند و با سر دادن شعارهایی از سایر بازاریان می‌خواهند که مغازه‌های خود را ببندند و به اعتصاب‌کنندگان بپیوندند.

بعد از ساعتی بازار کیلویی‌ها، پارچه‌فروش‌ها، ملی، سبزه‌میدان، عباس‌آباد، طلا‌فروش‌ها و ارزفروش‌ها نیز مغازه‌هایشان بستند. ماهیت شعارها هم تغییر کرد. برخی بازاریان شعار می‌دادند: سوریه را رها کن فکری به حال ما کن

دوشنبه ۴ تیر: اعتصاب در بازار بزرگ تهران

Video Player

00:00
00:35

عبدالله اسفندیاری، رییس هیات امنای مرکزی بازار تهران به خبرگزاری‌های داخلی گفته است:

«بازار نسبت به گرانی ارز، نوسانات و افزایش بی‌رویه نرخ آن، بی‌ثباتی در گمرک و ترخیص نشدن کالاها، نبودن معیار و اصولی مشخص برای ترخیص کالاها و غیره اعتراض دارند و با توجه به این‌که در چنین شرایطی به هیچ وجه نمی‌توانند تصمیم بگیرند و کالای خود را بفروشند کار خود را به حالت نیمه‌تعطیل در آورده‌اند تا تکلیف‌شان روشن شود.»

علاوه بر نارضایتی بازاریان از بی‌ثباتی ارزش ریال در برابر دلار آمریکا، بی‌ثباتی در گمرک و ترخیص نشدن کالاها هم از دلایل نارضایتی بازاریان است. شنبه ۲ تیر بر اساس ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش و واردات ۱۳۳۹ ردیف تعرفه‌ای کالا که شامل بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا است ممنوع شد.

نیروهای انتظامی و نیروهای لباس شخصی از حدود دو ساعت بعد از آغاز اعتصاب بازاریان، در بازار تهران مستقر شدند. خبرهای تأیید نشده‌ای از هجوم عده‌ای از لباس شخصی‌ها به تظاهرکنندگان منتشر شده است.

همزمان با آغاز اعتصاب بازاریان در بازار بزرگ تهران، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران در حاشیه جلسه مشترک کمیسیون صنایع و کمیسیون حمایت از تولید مجلس در جمع خبرنگاران از تشکیل «بازار ثانویه ارز» طی هفته آینده خبر داده است.

به گفته ولی‌الله سیف، جزئیات این بازار ثانویه تدوین شده و از محل ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی که عمدتاً از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود برای واردات برخی کالا‌های غیراساسی و به صورت نرخ توافقی خواهد بود. رئیس کل بانک مرکزی گفته است:

«ایجاد بازار ثانوی ارز از شکل‌گیری برخی نرخ‌های نامشخص که امروز در کوچه پس‌کوچه‌ها ازطریق دلالان انجام می‌شود، جلوگیری می‌کند.»

دوشنبه ۴ تیر: اعتصاب در بازار بزرگ تهران

Video Player

00:00
00:21

سیف همچنین از ایجاد سامانه‌ای برای معرفی کالاهایی که برای واردات از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کرده‌اند خبر داده است. هدف از ایجاد این سامانه این است که از گرانفروشی جلوگیری شود.

۲۰ فروردین اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهوری اسلامی سیاست ارزی جدید دولت حسن روحانی را اعلام کرد. بر اساس این سیاست، ارز مورد نیاز برای واردات و همچنین ارز ناشی از صادرات به شبکه پولی و بانکی اقتصاد ایران، با دلار ۴۲۰۰ تومانی ارائه می‌شود و تمامی نرخ‌های غیر از آن «غیررسمی و غیرقانونی» محسوب می‌شود.  نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار هم در روزهای اخیر افزایش یافته است.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی صبح دوشنبه اعلام کرد ایرانیان تلاش می‌کنند ریال‌های خود را به دلار تبدیل کنند. اما دولت قطعاً این مقدار دلار ندارد که افراد بتوانند ریال‌هایشان را به ارز و سکه تبدیل کنند.