مقالات پربیننده

خانم آناگومز نماینده پارلمان اروپا خواستار اخراج فرقه رجوی شد

گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی۲ امروز باید گفت آنچه را که فردا گفتنش دیر است

افشاگریهای فرشته هدایتی در مورد فرقه رجوی

قسمت اول: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

قسمت اول: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

افشاگریهای همخوابگیهای مسعود رجوی با زنان مجاهد

افشاگریهای همخوابگیهای مسعود رجوی با زنان مجاهد

آخرین پست ها

سیامک نادری مرگهای مشکوک فرقه رجوی را افشا میکند

کشتن و سربه نیست کردنهای فرقه رجوی

سخنان آقای داود ارشد در پنجمین کنگره سکولاردمکراتهای ایران -کلن آلمان

سخنان آقای داود ارشد در پنجمین کنگره سکولاردمکراتهای ایران -کلن آلمان

فعالیت های ما در تصویر

افشاگری به کشتن دادن حسن جزایری از دانشجویان هوادار رجوی

 

نهیلیسم چیست ؟

«هرکس بخواهد به راز هرعمقی پی ببرد آخر خود رهسپار اعماق خواهد شد.»

“نیچه”

 

نهیلیسم چیست ؟

ورود نیهیلیسم به زندگانی انسان دو شرط عمده دارد: یکی این‎که برای هر حادثه ی بی‎معنایی سراسیمه طلب معنا کنیم. یعنی یک پیش‎شرط نیهیلیسم این واقعیت است که ما برای هر رویدادی معنایی مطالبه کنیم و دیگری این‎که نظام یا سازمانی از کل حوادثی مطرح کنیم که هنوز روی نداده است. نیچه با توجه به این دو پیش شرط معنایی بسیار گسترده برای مفهوم حقیقی نیهیلیسم ارائه کرده است. او در کتاب نیست انگاری اروپایی، نیهیلیسم را تقدیر ضروری تاریخ میخواند. به عبارت دیگر آن را به بیانی ساده‎تر هم‎ردیف ارزش زدایی از ارزشهای بنیادی و پایه‎گذار ارزشی جدید مینامد.

 

این نگاه بدبینانه البته الگویی ازلی ابدی به نظر  میرسد. آن‎گونه که نیچه بدان اصرار  میورزد. او زمان و مکانی برای جهان‎بینی خاص خود قائل نمیشود بلکه آن را در وصف کل تاریخ-البته صرفا تاریخ اروپا-محسوب  میکند. او ارزش کل نظام‎های قانونی پساافلاطون در فلسفه را جزئی از همین نیهیلیسم افسارگسیخته  میداند. پس در نگاه نیچه ریشه‎های نیهیلیسم نه در عصر حاضر(قرن 19) بلکه در زمان پیش از مسیحیت شکل گرفته و رشد کرده است.

 

هایدگر در کتاب نیچهبا توجه به این آرای نیچه نتیجه گرفته است که نیهیلیسم موردنظر نیچه نه تنها متوقف ناشدنی است بلکه به تدریج نیز از سوی تاریخ تقویت می شود! البته این نیهیلیسم هرگز دست به تخریب یا انهدام نمی زند بلکه طبق حرکت تاریخی از پیش تعیین شده‎اش صرفا به خودتخریبی گری ذاتی تاریخ اقدام  مینماید. مرگ خدایی که نیچه بعدها مطرح می کند در اصل اشاره¬ی دوباره به همان ارزش زدایی ارزشهای خداگونه ی گذشتگان است.

 

او در این مورد آخر به قدری افراط  میکند که بالاخره انسان یا همان مخلوق خردگرا را بر سر دوراهی عدم یا زندگی با سنگینی دوهزار ساله ی ایمان و یقین  میگذارد. او در کتاب حکمت شادان می‎نویسد: “آن زمان فرا می رسد که تقاص این‎که دو هزار سال تمام مذهبی بوده‎ایم را پس بدهیم؛ آن وزنه¬ی سنگین را از دست بدهیم که بدان زنده مانده‎ایم. زمانی است طولانی که ن میدانیم چه کنیم. نه راهی به پس نه راهی به پیش، نه به درون نه به برون.” در اصل نیچه سازوکار جهان را بر تولد و مرگ استوار می‎دیده است. انتظار مرگ، پس از تولد و تحمل سنگینی پوچی جبرگرایانه همان با تسلای موقتی دین. قراردادهایی که او بدان‎ها ایمان داشت و بر تعلیم‎شان اصرار  میورزید.

او در چنین گفت زرتشت انسان را قاتل خدا معرفی  میكند و دلیل آن را چنین بیان  میكند كه انسان تاب تحمل جزایی كه همه چیز را  میبیند و همه چیز را میداند و شاهد همه چیز است را ندارد و به همین دلیل در صدد انتقام از او بر  میآید و سرانجام او را  میکشد. در چنین وضعیتی گویا عدم، گزینه ی درستی برای انسان معاصر نیچه باشد. گویی در نظر او انحطاط همان وجود انسان است. سنگینی اصلی نه ایمان بلکه ذات است که اگر ضعیف نیز باشد موجب انحطاط است و خسران. برای همین هم نیچه غایتی را برای انسان متصور نیست. آن‎چه او بدان امیدوار است ظهور ابرانسانی است که والاترین غایت انسانیت تلقی  میشود و آن نیز در هر دوره و زمانی مجال بروز دارد.

البته قدرت ابرانسان در اندیشه‎های اوست نه صرفا در بازوهایش! یعنی آرمانی که برای محقق شدنش لااقل از دید نیچه باید به دوران ماقبل سقراط بازگردیم و انسانی را جست‎وجو کنیم که فارغ از بینشی مذهبی، ریشه‎های انحطاط تاریخ فکری بشری را نیز در بدو تولد قطع کرده باشد. یعنی همان نیهیلیسم که ارزش‎زدایی ارزش‎های بنیادین تلقی میشود.

منابع:

نیچه، چنین گفت زرتشت. ترجمه ی مسعود انصاری، نشر جامی

نیچه، اراده ی معطوف به قدرت. ترجمه ی مجید شریف، نشر جامی

نیچه،حکمت شادان. ترجمه ی حامد فولادوند، نشر جامی

نیچه، نیست انگاری اروپایی. ترجمه ی دکتر محمدباقر هوشیار، نشر پرسش

نیچه، اکنون میان دو هیچ(مجموعه اشعار). ترجمه ی علی عبداللهی، نشر جامی

به اشتراک بگذارید
Facebooktwitter

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.