قسمت دوم: پاسخ تشریحی به سوالِ، آیا مجاهدین تغییر کرده اند؟ رویکردشان به جنبش مهسا

مسعودرجوی و تغییرات شگرفش، رویکردش به جنبش مهسا و دیگر گروهها

آیا اعضاء مجاهدین سرمایه اند یا قربانیان مغزشویی نیازمند درمان

توضیحات تشریحی در مورد سوال ناقص مانده، آیا اعضای مجاهدین سرمایه اند یا...

پرگار بی بی سی با سازمان مجاهدین چه بایدکرد؟ با شرکت داود باقروند ارشد

برنامه پرگار با شرکت داود باقروند ارشد

گندزدایی جامعه سیاسی خارج کشور

گندزدایی جامعه سیاسی خارج کشور

Who are Mek cult? An inside report for the first time by defected High-ranking Mek and NCRI member.

An inside report for the first time by an ex-high-ranking member of Mek and NCRI based on the Mek’s own publications and ... Who assassinated the Americans in Tehran? Mek and Spying for Russia Did CIA destroy Mek-Russia spy net? How Mek retaliated? Seizure of US Embassy in Tehran? Mek’s Islamist Revolutionary Courts Mek and the Children in the Combat Mek and Saddam Hossein of Iraq and Saudi Arabia Mek as Assassinators Who is the head wife in Mek Leader’s Harem? Have they changed? How Maryam Rajavi deceives the western world? How Mek terrorism differs to ISIS and Al Qaeda terrorism? Why Mek is more dangerous? Use of 10-year-old children in combat by Mek. Who are the wives of the harem of the Caliph of the Mek? Mek’s planed courts and justice for their Islamic State describe by its Calipha. How the world can protect itself against terrorism?

مصطفی رجوی پدرش مسعودرجوی را به دادگاه کشانده است

در مطلب سپتامبر 2020 نیز تحت مطلب ” سخنی با مصطفی رجوی” نوشتم که دشمن مصطفی رجوی پدرش است و نه کس دیگر در آنچه مصطفی رجوی بعنوان ورود یا ادامه به مبارزه برای آزادی و… نامید، باید بداند که در این مسیر، دشمن اصلی اش، نه رژیم که مسعود رجوی خواهد بود.

آخرین پست ها

واکـاوی مـزدوری! سلطانی، خـدابنده، عـزتی، حسینی، یغـمایی، کـریمدادی، مصــداقی و پورحسین، منتقدین فرقه مافیایی رجوی. نقد آتشبیاران معرکه مشترک رجوی و سایت رهیافتگان

داود باقروند ارشد عضو علیرتبه سابق مجاهدین و شورای ملی مقاومت

محمدرضا روحانی مسئول مستعفی کمیسیون امور ملیتهای شورای ملی مقاومت: مسعود رجوی، ودرخواست اعدام امیر انتظام،حکم اعدام علی زرکش و مهدی افتخاری، دشنام به شاملو ،مرضیه ‌وتهدید جدا شدگان پناهنده در خارج کشور

محمدرضا روحانی مسئول مستعفی کمیسیون امور ملیتهای شورای ملی مقاومت: مسعود رجوی، ودرخواست اعدام امیر انتظام،حکم اعدام علی زرکش و مهدی افتخاری، دشنام به شاملو ،مرضیه ‌وتهدید جدا شدگان پناهنده در خارج کشور

تقدیم به امیروفا یغمایی که مسعودرجوی مادرش را جلو چشمانش ذبح کرد

مبارزه با رژیم یا فروپاشی درونی فرقه ای داعشی که میلیتاریسیم جهانی برای ایران تدارک دیده است

چرا رجوی نیاز دارد درخواست دیدار با اعضای در اسارتش را به نبرد دین بین فو تعبیر کند؟

افشای حقایق پشت پرده ضدیت با خانواده با اسناد سازمانی توسط داود باقروندارشد از مسئولین خانوادهها در مجاهدین

گسترش وطن فروشی در خارج کشور به سرکردگی رهبر همه وطن فروشان و دشمنان ایران

حمایت از تحریم و حمله نظامی به ایران خیانت به مردم و فاصله گرفتن آشکار از ایران و ایرانی

تحلیل طوفانِ سراسریِ جورج فلوید در آمریکا -داود باقروند ارشد

پایه اجتماعی فرقه رجوی (آمریکای نئوکانها) درحال فروپاشی است و رجوی برای صدمین بار بیگانه پرستیش به گل نشسته است

پربیننده ترین ها

ملاقات با نخست وزیر هلند آقای مارک روته در جریان کنگره سالانه حزب اتحاد احزاب لیبرال اتحادیه اروپا (آلده پارتی) در آمستردام. طی ملاقات ضمن معرفی خودو فرقه رجوی و نقض شدید حقوق بشر توسط این فرقه در آلبانی تشریح شد.

ملاقات با آقای گای فرهوفشتادت عضو پارلمان اروپا و رهبر فراکسیون لیبرالهای اتحادیه اروپا از سیاستمداران عالی و افشای همه ترفندهای فریب فرقه رجوی در زمینه ماهیت این فرقه و فشارها و توطئه هایی که علیه جدا شدگان اعمال میکند.

بنابه دعوت یو ان واچ جنبش نه به تروریسم و فرقه ها در نشست سالیانه حقوق بشر و دمکراسی شرکت کرد. خانم دکتر هشترودی بنا به دعوت جنبش نه به تروریسم وفرقه ها در این نشست شرکت کردند که حضور ایشان باعث خوشحالی جنبش نه به تروریسم و فرقه ها گردید. ایشان ضمن حضورفعالشان در نشست با اعضای عالیرتبه شرکت کننده در جلسه به بحث و گفتگو پرداختند. ازجمله با وزیر سابق دادگستری و عضو پارلمان کانادا آقای ایروین کولتر و از بنیانگذاران یوان هیومن راتس واچ مفصلا به بحث پرداختند. این کنفرانس سالیانه جهت شنیدن گزارشات قربانیان حقوق بشربرگزار میشود. در همین رابطه آقای داود ارشد رئیس جنبش نه به تروریسم و فرقه ها سخنانی بشرح زیر ایراد کردند:

درملاقات با دکترورنر هویر به اطلاع ایشان رسید که: فرقه رجوی در حال تدارک دیدن یک زندان ابدی موسوم به اشرف 3 در ‏محلی دورافتاده میباشد. این محل یک پایگاه نظامی متروکه آمریکایی می باشد با یک فرودگاه و یک سکوی هلی برد کوچک و ‏بخشی از سیستم های داخلی آن مستقیما از آمریکا آورده شده و نصب گردیده اند. از ایشان استمداد کمک شد. ‏

ملاقات با همسر نرگس محمدی در مقر ملل متحد ژنو-------آقای داود ارشد و خانم دکتر هشترودی با همسر نرگس محمدی در این ملاقات آقای تقی رحمانی همسر نرگس محمدی که خودشان نیز چندین نوبت زندان بوده اند از نقض حقوق بشر در ایران گزارشی به کنفرانس ارائه کردند و از تناقضات موجود در سیستم قضایی ایران در جریان محاکمه نسرین محمدی بطور مفصل و جامع سخن گفتند.خانم دکتر هشترودی و آقای مهندس ارشد با ایشان ابراز همدردی کردند و جزئیات بیشتری از موارد نقض حقوق بشر در فرقه تروریستی رجوی که در آن فعال بوده است را برای آقای تقی رحمانی تشریح نمودند.

دادخواهی علیه برده داری پناهجویان در تیرانا همچو لیبی توسط فرقه رجوی در دیدار آقای ارشد با نخست وزیران هلند و اسلووانیا

ملاقات با رهبر حزب دمکراتهای آزاد آلمان (اف پ د) آقای کریستین لیندنر در جریان کنگره سه روزه احزاب لیبرال اروپا در آمرستردام هلند. افشای جنایات فرقه رجوی علیه اعضا و جدا شدگان

آقای ارشد در مورد ادعای فرقه رجوی و حامیانش گفتند چند شاخص آشکار وجود دارد. چرا متحدین آنها بویژه آقای دکتر بنی صدر با پیش بینی سرنوشت آنها در عراق از آنها جدا شدند؟ چرا هیچ ایرانی چه مردمی چه سیاسیون در مراسم آنها شرکت نمیکنند؟ چرا این تشکیلات مجبور است جهت گردهمآیی هایش سیاهی لشکر کرایه کند؟ چرا این تشکیلات در ترس از مردم ایران اجازه نمیدهد با اعضایش درارتباط قراربگیرند؟ چرا ارتباط اعضایش را با جهان قطع میکند؟ چرا تمامی تحلیلگران برحقیقت نفرت مردم از این تشکیلات بدلیل همکاری با صدام را تاکید میکنند؟ چرا باید رجوی در داخل تشکیلاتش زندان و شکنجه برای اعضای خودش راه بیندازد؟ چرا مجبور است برای دریافت حمایت سیاسی هرچند بی ارزش منافع مردم ایران را به کسانیکه خود به کشتن آنها افتخار میکرده است بفروشد و حتی برای چند دقیقه سخنرانی آنها دهها هزار دلار بپردازد؟ چرا حتی عربستان حامی سیاسی و مالی آنها ارزیابیشان از آنها این استکه “هیچ جایگاهی در میان مردم ایران ندارند”؟ چرا در همین پارلمان اعضای سابق منتقدش را بقصد کشت میزند؟ چرا هر منتقدی ایرانی و حتی غیره ایرانی را جاسوس و مزدور رژیم!! میخواند؟ آیا بخاطر همین چرا ها نیست که: وقتی مردم ایران در سراسر کشور جهت خواسته هایشان دست به تظاهرات و اعتراض میزنند هیچ اسمی از آنها نمیآورند؟ آیا این مسئله پیامش غیر از این است که: مردم ایران رژیم حاضر را صد بار به فرقه رجوی ترجیح میدهند. و “تنها آلترناتیو دمکراتیک” جوکی بیش نیست.

خانم دکتر فریبا هشترودی: با یقین میگویم که مجاهدین شکنجه میکنند…. هشترودی1سرکار خانم دکتر فریبا هشترودی یکی از برجسته ترین زنان ایرانی جزء افتخارات ایرانیان در فرانسه، نویسنده و خبرنگار و فعال سیاسی که سابقا عضو شورای ملی مقاومت ایران بوده است که باید ایشان را بیشتر شناخت با علم یقینی در مورد فرقه تروریستی رجوی از درون آن سخن میگوید. وقتی به عمق پوسیدگی تشکل رجوی پی بردم جدا شدم بله

آخرین کلام مهدی تقوایی خطاب به مسعود رجوی

آخرین کلام مهدی تقوایی خطاب به مسعود رجوی

مهدی تقوایی از اعضای زندانی زمان شاه تشکیلات مجاهدین، که رضا رضایی در خانه او با ساواکی ها روبرو و خودکشی کرد. و مسئول چاپخانه مخفی سازمان بود. با همسر و دو فرزندش در مخالفت با انقلاب ایدئولژیک بعد از محاکمه اش در عراق به ارودگاه مرگ رمادی عراق فرستاده شدند تا در آنجا بپوسند.

بیانیه 14 تن

بیانیه 14 تن

نیروی خارج کشور چه میخواهد ‏و بیانیه 14 تن

مقالات پربیننده

فرقه ها در میان ما

دانش علمی شناخت و تمیزدادن فرقه از تشکل سیاسی

بدون شناخت علمی از فرقه های خطرناک تحلیل عملکردهای فرقه رجوی و اثرات بشدت مخرب آن بر اعضا و جداشدگان و خلاص شدن از فشارهای شکنجه گونه روانی مغزشویی های چندین دهساله غیرممکن است

خانم آناگومز نماینده پارلمان اروپا خواستار اخراج فرقه رجوی شد

افشاگریهای خانم سلطانی در رابطه مسعود رجوی با زنان مجاهد

افشاگریهای خانم سلطانی در رابطه مسعود رجوی با زنان مجاهد

قسمت سوم: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

قسمت سوم: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

قسمت دوم: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی امروز باید گفت آنچه را که فردا گفتنش دیر است

قسمت دوم: گفت و شنود با فرشته هدایتی: افشاگریهای فرشته هدایتی در مورد فرقه رجوی

قسمت اول: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

قسمت اول: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

سیامک نادری مرگهای مشکوک فرقه رجوی را افشا میکند

کشتن و سربه نیست کردنهای فرقه رجوی

سخنان آقای داود ارشد در پنجمین کنگره سکولاردمکراتهای ایران -کلن آلمان

سخنان آقای داود ارشد در پنجمین کنگره سکولاردمکراتهای ایران -کلن آلمان

فعالیت های ما در تصویر

افشاگری به کشتن دادن حسن جزایری از دانشجویان هوادار رجوی

 

رکوردهای ۳۸ سال انتخابات ریاست جمهوری در ایران

نقل از بی بی سی

از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تا امروز یازده دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شده و ۷ نفر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده‌اند.

ابولحسن بنی صدر و محمد علی رجایی، پیروز دو انتخابات اول در سال‌های ۵۸ و ۶۰ روسای جمهوری بودند که دوره ریاست آنها ناتمام ماند.

سال ۱۳۶۰ تنها سالی است که شاهد دو انتخابات ریاست جمهوری (دوره‌های دوم و سوم) بود که علت آن کشته شدن دومین رئیس جمهور ایران، محمد علی رجایی کمتر از یک ماه پس از به قدرت رسیدن بود.

روسای جمهوری ایران بعد از انقلاب
ابولحسن بنی صدر یک دوره (ناتمام)
محمد علی رجایی یک دوره (ناتمام)
آیت‌الله علی خامنه‌ای ۲ دوره
اکبر هاشمی رفسنجانی ۲ دوره
محمد خاتمی ۲ دوره
محمود احمدی نژاد ۲ دوره
حسن روحانی یک دوره

آیت‌الله علی خامنه‌ای، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد هر کدام دو دوره رئیس جمهوری ایران بوده‌اند.

از میان اینها علی خامنه‌ای و محمد خاتمی در تمام دوره‌های حضور خود پیروز بوده‌اند.

شورای نگهبان صلاحیت دو رئیس جمهور پیشین؛ اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی‌نژاد را برای دوره‌های بعدی رد کرده است.

آمار وزارت کشور درباره دوره‌های مختلف انتخابات ایران چه می‌گوید؟

انتخابات سال ۸۸حق نشر عکسAFP

مشارکت مردمی

نگاهی به انتخابات گذشته نشان ‌می‌دهد که مشارکت مردمی در دوره دهم این انتخابات در سال ۱۳۸۸ از بقیه دوره‌ها بیشتر بوده است.

محمود احمدی‌نژاد، در این انتخابات جنجالی که اعتراض‌های گسترده‌ای را به همراه داشت برای بار دوم به قدرت رسید.

وزارت کشور تعداد شرکت کنندگان در این انتخابات را نزدیک به ۳۹ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر و درصد مشارکت مردمی را بیش از ۸۴ درصد واجدین شرایط اعلام کرد.

در ۳۸ سال گذشته، دوره ششم که با پیروزی اکبر هاشمی رفسنجانی برای دومین بار متوالی همراه بود، دارای کمترین مشارکت مردمی بود.

در این انتخابات کمی بیش از ۵۰ درصد واجدین شرایط به پای صندوق‌های رای رفتند.

برگه رای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۳۷۲
Image captionبرگه رای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۳۷۲

ثبت نام و تائید صلاحیت

بررسی آمارهای وزارت کشور ایران نشان می‌دهد تعداد ثبت نام کنندگان برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ایران با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است.

در اولین دوره انتخابات در سال پنجاه و هشت ۱۲۴ نامزد شرکت کردند که بعد از اعلام انصراف و استعفای بعضی از نامزدها، ۹۶ نامزد در روز انتخابات با هم رقابت کردند.

در آن زمان هنوز شورای نگهبان تشکیل نشده بود.

بعد از دوره اول، تعداد داوطلبان نامزدی برای چندین دوره انتخابات کاهش یافت و تا دوره پنجم زیر صد نفر باقی ماند.

انتخابات پیش رو (دوازدهم) با ۱۶۳۶ نفر و انتخابات سوم (۱۳۶۰) با ۴۶ نفر به ترتیب دارای بیشترین و کمترین تعداد داوطلبان نامزدی بوده است.

دوره دوازدهم انتخابات در سال ۱۳۹۶ با ۹۹.۶ % بیشترین رد صلاحیت‌های تاریخ انتخابات ریاست جمهوری ایران را به خود اختصاص داده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی و علی خامنه ایحق نشر عکسSYGMA VIA GETTY IMAGES
Image captionاکبر هاشمی رفسنجانی و علی خامنه‌ای رهبر کنونی ایران رکورددار بالاترین درصد آرای فرد پیروز هستند

درصد آرای رئیس جمهور منتخب

با گذشت نزدیک به ۴ دهه از اولین انتخابات ریاست جمهوری ایران، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران دارای بالاترین درصد آرای نامزد پیروز نسبت به کل آرا هستند.

آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۱۳۶۸ توانست ۹۴،۵۱ درصد آرای منتخب را از آن خود کند و در این لیست نفر اول است.

درصد آرای رئیس جمهور منتخب در ایران

۹۴/۵

اکبر هاشمی رفسنجانی ۱۳۶۸

  • ۹۴/۴ علی خامنه‌ای ۱۳۶۰
  • ۷۸ ابوالحسن بنی صدر ۱۳۵۸
  • ۶۹ محمد خاتمی ۱۳۷۶
  • ۵۱ حسن روحانی ۱۳۹۲
Getty images

پس از او با اختلاف بسیار کمی، رهبر کنونی ایران قرار دارد که درسومین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال شصت ۹۴٫۴۱ درصد آرای نامزد پیروز در مقایسه با کل آرا را از آن خود کند.

بنابر اعلام وزارت کشور، کمترین سهم آرای منتخب در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری ایران ( یک مرحله‌ای) متعلق به حسن روحانی است.

آقای روحانی در آخرین انتخابات (۱۳۹۲) بیش از ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار رای کسب کرد که سهم او از کل آرا ۵۰٫۷۱‍ درصد بود.

مهدی بازرگان، اولین نخست وزیر ایران (عکس میانی) نامزد دوره چهارم انتخابات شد که شورای نگهبان صلاحیت او را رد کرد. ابولحسن بین صدر هم در اولین دوره ریاست جمهوری خود را نیمه تمام گذاشت و تا کنون در تبعید خودخواسته در فرانسه بسر می‌برد.
Image captionمهدی بازرگان، اولین نخست وزیر ایران نامزد دوره چهارم انتخابات شد که شورای نگهبان صلاحیت او را رد کرد. ابولحسن بنی صدر هم در اولین دوره ریاست جمهوری خود را نیمه تمام گذاشت و تا کنون در تبعید خودخواسته در فرانسه بسر می‌برد.

چهره‌های به نام

از سی و هشت سال پیش که برای اولین بار انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شد، چهره سیاسی این کشور دچار تغییرات زیادی شده و در مقاطع مختلف رویکرد حاکمیت به افرادی که زمانی خود در حلقه قدرت بوده‌اند تغییر کرده است.

  • اولین ناکام بزرگ: مسعود رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق مشهورترین چهره و از معدود داوطلبانی بود که برای نامزدی در اولین انتخابات ریاست جمهوری ایران ناکام ماند. هر چند در آن زمان شورای نگهبان شکل نگرفته بود، آقای رجوی به دلیل “رای ندادن به قانون اساسی” و در نتیجه “عدم الزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی” با فشار آیت‌الله خمینی، رهبر وقت، اجازه ورود به رقابت‌های انتخابات را نیافت.
  • رئیس جمهور تبعیدی: ابولحسن بنی‌صدر، اولین رئیس جمهور بعد از انقلاب اکنون در “تبعید” است. آقای بنی‌صدر که حدود ۷۸ درصد آرای منتخب را در سال ۱۳۵۸۸ به دست آورده بود دو سال بعد از به قدرت رسیدن توسط مجلس از مقام خود عزل شد و به فرانسه گریخت.
  • نامزدی که اعدام شد: صادق قطب‌زاده، وزیر امور خارجه وقت و مدیر رادیو تلویزیون ملی ایران که در اولین دوره انتخابات نامزد شده بود در سال ۶۱۱ به اتهام “توطئه علیه حکومت” اعدام شد.
  • نامزدی که به قتل رسید: داریوش فروهر در ماجرای “قتل‌های زنجیره‌ای” در پاییز سال ۷۷ به قتل رسید.
  • رئیس جمهوری که ترور شد: محمد علی رجایی، دومین رئیس جمهور ایران ۲۸ روز پس از به قدرت  رسیدن در انفجارساختمان نخست وزیری کشته شد.
صادق قطب زاده، وزیر امور خارجه وقت و مدیر رادیو تلویزیون ملی ایران که در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده بود، به اتهام توطئه علیه حکومت اعدام شد.
Image captionصادق قطب زاده، وزیر امور خارجه وقت و مدیر رادیو تلویزیون ملی ایران که در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده بود در سال ۶۱ به اتهام “توطئه علیه حکومت” اعدام شد.
  • روسای دولتی که تائید صلاحیت نشدند: شورای نگهبان عملا در دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۶۰۰ به عنوان نهاد اصلی تعیین کننده صلاحیت داوطلبان نامزدی در انتخابات خود را مطرح کرد. مهدی بازرگان، اولین نخست وزیر ایران پس از انقلاب و نماینده وقت مجلس، از مشهورترین داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری (دوره چهارم) بود که شورای نگهبان صلاحیت او را رد کرد. شورای نگهبان همچنین صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد که هر کدام ۸ سال رئیس جمهور ایران بوده‌اند را برای شرکت در انتخابات بعدی تائید نکرد.
  • نامزدهای محصور: در پی انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ که به پیروزی محمود  احمدی‌نژاد برای دومین بار متوالی منجر شد، مهدی کروبی، رئیس پیشین مجلس ایران و میرحسین موسوی، نخست وزیر دوران جنگ به نتیجه این انتخابات اعتراض کردند و آن را “مخدوش” دانستند. بر اساس اعلام وزارت کشور آرای مهدی کروبی کمتر از آرای باطله بود. این دو نامزد هنوز در حصر خانگی هستند.
  • بیشترین تعداد حضور در انتخابات: اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد باقر قالیباف با سه بار حضور در جمع نامزدهای راه‌‎یافته به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ایران در این زمینه رکورددار هستند. حضور آقای رفسنجانی در انتخابات ۱۳۶۸ و ۱۳۷۲ به رئیس جمهوری ختم شد. در دوره نهم این انتخابات در سال ۱۳۸۰ هم او نامزد بود اما دور دوم این انتخابات را به رقیب خود، محمود احمدی‌نژاد واگذار کرد.
  • در انتخابات پیش رو (۱۳۹۶) محمد باقر قالیباف با سه بار شرکت در جمع نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری، تعداد حضور بیشتری در مقایسه با سایر رقبای خود دارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

 
error

Enjoy this blog? Please spread the word :)

RSS20k
دریافت مطالب جدید از طریق ایمیل5k
مارادر فیسبوکتان به اشتراک بگذارید12k
از کانال یوتوب ما بازدید کنید14k
از کانال یوتوب ما بازدید کنید
extra smooth footnotes