قسمت دوم: پاسخ تشریحی به سوالِ، آیا مجاهدین تغییر کرده اند؟ رویکردشان به جنبش مهسا

مسعودرجوی و تغییرات شگرفش، رویکردش به جنبش مهسا و دیگر گروهها

آیا اعضاء مجاهدین سرمایه اند یا قربانیان مغزشویی نیازمند درمان

توضیحات تشریحی در مورد سوال ناقص مانده، آیا اعضای مجاهدین سرمایه اند یا...

پرگار بی بی سی با سازمان مجاهدین چه بایدکرد؟ با شرکت داود باقروند ارشد

برنامه پرگار با شرکت داود باقروند ارشد

گندزدایی جامعه سیاسی خارج کشور

گندزدایی جامعه سیاسی خارج کشور

Who are Mek cult? An inside report for the first time by defected High-ranking Mek and NCRI member.

An inside report for the first time by an ex-high-ranking member of Mek and NCRI based on the Mek’s own publications and ... Who assassinated the Americans in Tehran? Mek and Spying for Russia Did CIA destroy Mek-Russia spy net? How Mek retaliated? Seizure of US Embassy in Tehran? Mek’s Islamist Revolutionary Courts Mek and the Children in the Combat Mek and Saddam Hossein of Iraq and Saudi Arabia Mek as Assassinators Who is the head wife in Mek Leader’s Harem? Have they changed? How Maryam Rajavi deceives the western world? How Mek terrorism differs to ISIS and Al Qaeda terrorism? Why Mek is more dangerous? Use of 10-year-old children in combat by Mek. Who are the wives of the harem of the Caliph of the Mek? Mek’s planed courts and justice for their Islamic State describe by its Calipha. How the world can protect itself against terrorism?

مصطفی رجوی پدرش مسعودرجوی را به دادگاه کشانده است

در مطلب سپتامبر 2020 نیز تحت مطلب ” سخنی با مصطفی رجوی” نوشتم که دشمن مصطفی رجوی پدرش است و نه کس دیگر در آنچه مصطفی رجوی بعنوان ورود یا ادامه به مبارزه برای آزادی و… نامید، باید بداند که در این مسیر، دشمن اصلی اش، نه رژیم که مسعود رجوی خواهد بود.

آخرین پست ها

واکـاوی مـزدوری! سلطانی، خـدابنده، عـزتی، حسینی، یغـمایی، کـریمدادی، مصــداقی و پورحسین، منتقدین فرقه مافیایی رجوی. نقد آتشبیاران معرکه مشترک رجوی و سایت رهیافتگان

داود باقروند ارشد عضو علیرتبه سابق مجاهدین و شورای ملی مقاومت

محمدرضا روحانی مسئول مستعفی کمیسیون امور ملیتهای شورای ملی مقاومت: مسعود رجوی، ودرخواست اعدام امیر انتظام،حکم اعدام علی زرکش و مهدی افتخاری، دشنام به شاملو ،مرضیه ‌وتهدید جدا شدگان پناهنده در خارج کشور

محمدرضا روحانی مسئول مستعفی کمیسیون امور ملیتهای شورای ملی مقاومت: مسعود رجوی، ودرخواست اعدام امیر انتظام،حکم اعدام علی زرکش و مهدی افتخاری، دشنام به شاملو ،مرضیه ‌وتهدید جدا شدگان پناهنده در خارج کشور

تقدیم به امیروفا یغمایی که مسعودرجوی مادرش را جلو چشمانش ذبح کرد

مبارزه با رژیم یا فروپاشی درونی فرقه ای داعشی که میلیتاریسیم جهانی برای ایران تدارک دیده است

چرا رجوی نیاز دارد درخواست دیدار با اعضای در اسارتش را به نبرد دین بین فو تعبیر کند؟

افشای حقایق پشت پرده ضدیت با خانواده با اسناد سازمانی توسط داود باقروندارشد از مسئولین خانوادهها در مجاهدین

گسترش وطن فروشی در خارج کشور به سرکردگی رهبر همه وطن فروشان و دشمنان ایران

حمایت از تحریم و حمله نظامی به ایران خیانت به مردم و فاصله گرفتن آشکار از ایران و ایرانی

تحلیل طوفانِ سراسریِ جورج فلوید در آمریکا -داود باقروند ارشد

پایه اجتماعی فرقه رجوی (آمریکای نئوکانها) درحال فروپاشی است و رجوی برای صدمین بار بیگانه پرستیش به گل نشسته است

پربیننده ترین ها

ملاقات با نخست وزیر هلند آقای مارک روته در جریان کنگره سالانه حزب اتحاد احزاب لیبرال اتحادیه اروپا (آلده پارتی) در آمستردام. طی ملاقات ضمن معرفی خودو فرقه رجوی و نقض شدید حقوق بشر توسط این فرقه در آلبانی تشریح شد.

ملاقات با آقای گای فرهوفشتادت عضو پارلمان اروپا و رهبر فراکسیون لیبرالهای اتحادیه اروپا از سیاستمداران عالی و افشای همه ترفندهای فریب فرقه رجوی در زمینه ماهیت این فرقه و فشارها و توطئه هایی که علیه جدا شدگان اعمال میکند.

بنابه دعوت یو ان واچ جنبش نه به تروریسم و فرقه ها در نشست سالیانه حقوق بشر و دمکراسی شرکت کرد. خانم دکتر هشترودی بنا به دعوت جنبش نه به تروریسم وفرقه ها در این نشست شرکت کردند که حضور ایشان باعث خوشحالی جنبش نه به تروریسم و فرقه ها گردید. ایشان ضمن حضورفعالشان در نشست با اعضای عالیرتبه شرکت کننده در جلسه به بحث و گفتگو پرداختند. ازجمله با وزیر سابق دادگستری و عضو پارلمان کانادا آقای ایروین کولتر و از بنیانگذاران یوان هیومن راتس واچ مفصلا به بحث پرداختند. این کنفرانس سالیانه جهت شنیدن گزارشات قربانیان حقوق بشربرگزار میشود. در همین رابطه آقای داود ارشد رئیس جنبش نه به تروریسم و فرقه ها سخنانی بشرح زیر ایراد کردند:

درملاقات با دکترورنر هویر به اطلاع ایشان رسید که: فرقه رجوی در حال تدارک دیدن یک زندان ابدی موسوم به اشرف 3 در ‏محلی دورافتاده میباشد. این محل یک پایگاه نظامی متروکه آمریکایی می باشد با یک فرودگاه و یک سکوی هلی برد کوچک و ‏بخشی از سیستم های داخلی آن مستقیما از آمریکا آورده شده و نصب گردیده اند. از ایشان استمداد کمک شد. ‏

ملاقات با همسر نرگس محمدی در مقر ملل متحد ژنو-------آقای داود ارشد و خانم دکتر هشترودی با همسر نرگس محمدی در این ملاقات آقای تقی رحمانی همسر نرگس محمدی که خودشان نیز چندین نوبت زندان بوده اند از نقض حقوق بشر در ایران گزارشی به کنفرانس ارائه کردند و از تناقضات موجود در سیستم قضایی ایران در جریان محاکمه نسرین محمدی بطور مفصل و جامع سخن گفتند.خانم دکتر هشترودی و آقای مهندس ارشد با ایشان ابراز همدردی کردند و جزئیات بیشتری از موارد نقض حقوق بشر در فرقه تروریستی رجوی که در آن فعال بوده است را برای آقای تقی رحمانی تشریح نمودند.

دادخواهی علیه برده داری پناهجویان در تیرانا همچو لیبی توسط فرقه رجوی در دیدار آقای ارشد با نخست وزیران هلند و اسلووانیا

ملاقات با رهبر حزب دمکراتهای آزاد آلمان (اف پ د) آقای کریستین لیندنر در جریان کنگره سه روزه احزاب لیبرال اروپا در آمرستردام هلند. افشای جنایات فرقه رجوی علیه اعضا و جدا شدگان

آقای ارشد در مورد ادعای فرقه رجوی و حامیانش گفتند چند شاخص آشکار وجود دارد. چرا متحدین آنها بویژه آقای دکتر بنی صدر با پیش بینی سرنوشت آنها در عراق از آنها جدا شدند؟ چرا هیچ ایرانی چه مردمی چه سیاسیون در مراسم آنها شرکت نمیکنند؟ چرا این تشکیلات مجبور است جهت گردهمآیی هایش سیاهی لشکر کرایه کند؟ چرا این تشکیلات در ترس از مردم ایران اجازه نمیدهد با اعضایش درارتباط قراربگیرند؟ چرا ارتباط اعضایش را با جهان قطع میکند؟ چرا تمامی تحلیلگران برحقیقت نفرت مردم از این تشکیلات بدلیل همکاری با صدام را تاکید میکنند؟ چرا باید رجوی در داخل تشکیلاتش زندان و شکنجه برای اعضای خودش راه بیندازد؟ چرا مجبور است برای دریافت حمایت سیاسی هرچند بی ارزش منافع مردم ایران را به کسانیکه خود به کشتن آنها افتخار میکرده است بفروشد و حتی برای چند دقیقه سخنرانی آنها دهها هزار دلار بپردازد؟ چرا حتی عربستان حامی سیاسی و مالی آنها ارزیابیشان از آنها این استکه “هیچ جایگاهی در میان مردم ایران ندارند”؟ چرا در همین پارلمان اعضای سابق منتقدش را بقصد کشت میزند؟ چرا هر منتقدی ایرانی و حتی غیره ایرانی را جاسوس و مزدور رژیم!! میخواند؟ آیا بخاطر همین چرا ها نیست که: وقتی مردم ایران در سراسر کشور جهت خواسته هایشان دست به تظاهرات و اعتراض میزنند هیچ اسمی از آنها نمیآورند؟ آیا این مسئله پیامش غیر از این است که: مردم ایران رژیم حاضر را صد بار به فرقه رجوی ترجیح میدهند. و “تنها آلترناتیو دمکراتیک” جوکی بیش نیست.

خانم دکتر فریبا هشترودی: با یقین میگویم که مجاهدین شکنجه میکنند…. هشترودی1سرکار خانم دکتر فریبا هشترودی یکی از برجسته ترین زنان ایرانی جزء افتخارات ایرانیان در فرانسه، نویسنده و خبرنگار و فعال سیاسی که سابقا عضو شورای ملی مقاومت ایران بوده است که باید ایشان را بیشتر شناخت با علم یقینی در مورد فرقه تروریستی رجوی از درون آن سخن میگوید. وقتی به عمق پوسیدگی تشکل رجوی پی بردم جدا شدم بله

آخرین کلام مهدی تقوایی خطاب به مسعود رجوی

آخرین کلام مهدی تقوایی خطاب به مسعود رجوی

مهدی تقوایی از اعضای زندانی زمان شاه تشکیلات مجاهدین، که رضا رضایی در خانه او با ساواکی ها روبرو و خودکشی کرد. و مسئول چاپخانه مخفی سازمان بود. با همسر و دو فرزندش در مخالفت با انقلاب ایدئولژیک بعد از محاکمه اش در عراق به ارودگاه مرگ رمادی عراق فرستاده شدند تا در آنجا بپوسند.

بیانیه 14 تن

بیانیه 14 تن

نیروی خارج کشور چه میخواهد ‏و بیانیه 14 تن

مقالات پربیننده

فرقه ها در میان ما

دانش علمی شناخت و تمیزدادن فرقه از تشکل سیاسی

بدون شناخت علمی از فرقه های خطرناک تحلیل عملکردهای فرقه رجوی و اثرات بشدت مخرب آن بر اعضا و جداشدگان و خلاص شدن از فشارهای شکنجه گونه روانی مغزشویی های چندین دهساله غیرممکن است

خانم آناگومز نماینده پارلمان اروپا خواستار اخراج فرقه رجوی شد

افشاگریهای خانم سلطانی در رابطه مسعود رجوی با زنان مجاهد

افشاگریهای خانم سلطانی در رابطه مسعود رجوی با زنان مجاهد

قسمت سوم: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

قسمت سوم: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

قسمت دوم: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی امروز باید گفت آنچه را که فردا گفتنش دیر است

قسمت دوم: گفت و شنود با فرشته هدایتی: افشاگریهای فرشته هدایتی در مورد فرقه رجوی

قسمت اول: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

قسمت اول: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

سیامک نادری مرگهای مشکوک فرقه رجوی را افشا میکند

کشتن و سربه نیست کردنهای فرقه رجوی

سخنان آقای داود ارشد در پنجمین کنگره سکولاردمکراتهای ایران -کلن آلمان

سخنان آقای داود ارشد در پنجمین کنگره سکولاردمکراتهای ایران -کلن آلمان

فعالیت های ما در تصویر

سخنرانی آقای داود باقروند ارشد در پارلمان اروپا

 

 مظنونان پرونده خاشقجی از اطرافیان بن سلمان چه کسانی هستند

دست‌کم نه نفر از ۱۵ مظنون معرفی شده در ارتش، سرویس امنیتی یا وزارتخانه‌های عربستان مشغول هستند.

    

تظاهرات اعتراضی در مقابل سفارت عربستان سعودی در واشنگتن

 

دونالد ترامپ: ولیعهد عربستان گفته است هیچ اطلاعی ندارد که در کنسولگری آنها در ترکیه چه اتفاقی افتاده است

 به کمک نرم‌افزارهای تشخیص چهره، یک بانک اطلاعاتی از شماره تلفن‌های عربستان سعودی، اسناد دولتی عربستان که منتشر شده‌اند، اظهارات شاهدان و گزارش رسانه‌ها گزارشی درباره “هویت مظنونان پرونده جمال خاشقجی” تهیه کرده است.

در این گزارش به عنوان مثال به فردی به نام ماهر عبدالعزیز مطرب به عنوان مظنون اشاره شده که  در سفرهای سال جاری به آمریکا، اسپانیا و فرانسه ولیعهد عربستان را همراهی کرده بوده است. همچنین در گزارش شامگاه سه‌شنبه ۲۴ مهر (۱۶ اکتبر – به وقت محلی) نیویورک تایمز ادعا شده که این فرد به احتمال یکی از محافظان ولیعهد محمد بن سلمان است.سه مظنون دیگر هم عضوی از حلقه حفاظتی ولیعهد عربستان معرفی شده‌اند.

مظنون دیگر هم یک پزشک قانونی مسئول کالبد شکافی معرفی شده که در عربستان سعودی مناصب بالایی داشته است.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان و مقیم آمریکا، دوم اکتبر و پس از آن‌که برای انجام امور اداری به کنسولگری عربستان در استانبول رفت، ناپدید شد. کارآگاهان در ترکیه ظن آن را دارند که خاشقجی در کنسولگری به قتل رسیده باشد. آنها بر یک تیم ویژه احتمالی متشکل از ۱۵ شهروند عربستان سعودی متمرکز شده‌اند که در روز حضور خاشقجی در کنسولگری عربستان، وارد استانبول شده بود.

از ۱۵ مظنونی که ترکیه معرفی کرده، دست‌کم نه نفر در سرویس امنیتی عربستان، ارتش این کشور یا در وزارتخانه‌های مختلف مشغول به کار بوده‌اند.

ترامپ: محمد بن سلمان می‌گوید مطلقا بی‌خبر است

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود که با ولیعهد عربستان درباره ناپدیدشدن خاشقجی تلفنی صحبت کرده و محمد بن سلمان قول داده که خود تحقیقات کاملی را آغاز و نتیجه آن را هر چه سریع‌تر اعلام کند.

ترامپ توییت کرده بود: «همین الان با ولیعهد عربستان صحبت کردم و او به کلی تکذیب کرده و گفته است هیچ گونه اطلاعی ندارد که در کنسولگری آنها در ترکیه چه اتفاقی افتاده است.»

رئیس جمهوری آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است، اینکه عربستان مقصر شناخته می‌شود نمونه دیگری از عملکرد رسانه‌ها در “محکوم‌کردن متهم” تا زمان “اثبات بی‌گناهی” اوست.

روزنامه نیویورک تایمز پیش از این به نقل از “یک منبع مطلع” نوشته بود که ولیعهد عربستان با بازجویی یا ربودن خاشقجی از ترکیه و انتقال او به عربستان موافقت کرده بوده است. این منبع آگاه گفته بود که دولت عربستان در نهایت برای محافظت از ولیعهد، یک مقام سرویس اطلاعاتی این کشور را مقصر معرفی خواهد کرد.

 

برخی رسانه‌ها پیش‌بینی می‌کنند که عربستان سعودی درباره ناپدیدشدن خاشقجی گزارشی منتشر کند. در این گزارش به احتمال نوشته خواهد شد که مأموران امنیتی خودسر خاشقجی را ربوده و این روزنامه‌نگار منتقد در جریان یک بازجویی که کنترل آن از دست مأموران خارج شده، کشته شده است.

اگر گزارش نیویورک تایمز درباره هویت مظنونان درست باشد، موضع مدافعان حاکمیت عربستان و ولیعهد این کشور تضعیف خواهد شد.

پرونده ناپدیدشدن خاشقجی فشار بین‌المللی سنگینی بر عربستان سعودی وارد کرده است. وزیران خارجه هفت کشور صنعتی جهان (G7) از ریاض خواسته‌اند “تحقیقاتی همه‌جانبه، باورپذیر، شفاف و سریع” انجام دهد و دست‌اندرکاران را معرفی و مجازات کند.

Türkei Überwachungskamera am Flughafen Istanbulتصویر دوربین مداربسته در فرودگاه آتاتورک استانبول؛ کانال تلویزیونی ترکیه در این تصویر هشت نفر را نشان می‌دهد که ظاهرا اندکی پیش از آن با جت خصوصی وارد فرودگاه شده بودند

رئیس صندوق بین‌المللی پول سفر قریب‌الوقوع خود به خاورمیانه را که عربستان سعودی یکی از مقاصد آن بود  فعلا لغو کرده است. صندوق بین‌المللی پول هنوز دلیل لغو سفر کریستین لاگارد را عنوان نکرده است. خانم لاگارد قرار بود در کنفرانسی بازرگانی در ریاض شرکت کند.

کنفرانس تجاری مزبور به “داووس کویر” (Davos in the desert) مشهور است و روز اول آبان (۲۳ اکتبر) آغاز می‌شود.

بسیاری از چهره‌های اقتصادی شناخته‌شده اعلام کرده‌اند که به دلیل ناپدیدشدن مشکوک جمال خاشقجی در این کنفرانس شرکت نمی‌کنند. یکی از این افراد دارا خسروشاهی، مدیرعامل اجرایی ایرانی‌تبار شرکت تکنولوژی‌های اوبر است.جیمی دایمن، مدیر عامل اجرایی و رئیس هیئت مدیره جی‌پی مورگان چِیس (غول بانکی آمریکا)، بیل فورد، رئیس هیئت مدیره کمپانی فورد آمریکا و همچنین بنگاه‌های خبری سی‌ان‌ان و بلومبرگ که زمانی پشتیبان مالی این کنفرانس بودند، اعلام کرده‌اند که در کنفرانس ریاض شرکت نخواهند کرد.

پرونده خاشقجی؛ سرکنسول عربستان ترکیه را ترک کرد

در حین تحقیقات مقامات ترکیه درمورد پرونده جمال خاشقجی، سرکنسول عربستان، محمد العُطیبی، پیش ازآنکه منزل و خودروی او بازرسی شوند، ترکیه را ترک کرد. محمد بن سلمان به ترامپ گفته است نمی‌داند چه اتفاقی در کنسولگری افتاده است.

مقامات ترکیه بر سرعت تحقیقات خود در مورد علت ناپدید‌شدن جمال خاشقجی، خبرنگار و نویسنده منتقد سعودی، افزوده‌اند.

این نخستین بار است که مقامات ترکیه اجازه یافته‌اند سرکنسولگری عربستان در استانبول را مورد بازرسی قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، پس از آنکه نیروهای تحقیقاتی ضدترور پلیس و کارشناسان تحقیقات فورنزیک و نماینده دادستانی به مدت نه ساعت کنسولگری را بازرسی کردند، در شامگاه همین روز سه‌شنبه ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) اقامتگاه و خودروی سرکنسول نیز مورد بازرسی قرار گرفت.

گفته می‌شود سرکنسول عربستان در استانبول، محمد العُطیبی، یک ساعت پیش از آنکه منزل و خودروی او بازرسی شوند، در ساعت ۱۷ به وقت محلی با اولین هواپیما استانبول را به مقصد ریاض ترک کرد.

مقامات پلیس در حین بازرسی، از خاک باغچه کنسولگری و پشت بام نمونه‌برداری کرده‌اند. رسانه‌های داخلی ترکیه به نقل از رجب طیب اردوغان، رئيس جمهور ترکیه، گفته‌اند که نیروهای تخصصی پلیس به دنبال “مواد سمی” هستند که احتمالا روی قسمت‌هایی از زمین کشیده شده‌اند تا آثار احتمالی جرم را از بین ببرند.

ترامپ: محمد بن سلمان به من گفت نمی‌داند چه اتفاقی در کنسولگری افتاده

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا طی انتشار یک توئیت گفته است که با ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان، صحبت کرده و او قول داده است خود تحقیقات کاملی را آغاز کند و نتیجه آن را هر چه سریع‌تر ارائه دهد.

ترامپ در توئیت خود نوشته است: «همین الان با ولیعهد عربستان صحبت کردم و او به کلی تکذیب کرده و گفته است هیچ گونه اطلاعی ندارد که در کنسولگری آنها در ترکیه چه اتفاقی افتاده است.»

Donald J. Trump

@realDonaldTrump

Just spoke with the Crown Prince of Saudi Arabia who totally denied any knowledge of what took place in their Turkish Consulate. He was with Secretary of State Mike Pompeo…

Donald J. Trump

@realDonaldTrump

…during the call, and told me that he has already started, and will rapidly expand, a full and complete investigation into this matter. Answers will be forthcoming shortly.

 

ترامپ می‌افزاید، هنگامی که محمد بن سلمان با وزیر خارجه آمریکا ملاقات می‌کرده با او تلفنی صحبت کرده است. محمد بن سلمان به ترامپ گفته است که او تحقیقات کامل و همه‌جانبه‌ای را آغاز کرده و به زودی نتیجه‌ی آن را به اطلاع خواهد رساند.

ملاقات مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودیملاقات مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی، سردبیر سابق روزنامه “الوطن” و ستون‌نویس “واشنگتن‌پست”، روز دوم ماه اکتبر به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشده است.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج خاشقچی از کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل ۱۵ مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، در رابطه با پرونده جمال خاشقجی اعلام کرد که دادستانی ترکیه هر فردی را که در کنسولگری عربستان سعودی صلاح بداند مورد بازجویی قرار خواهد داد.

کارشناسان تحقیقات فورنزیک در محوطه کنسولگری عربستان در استانبولکارشناسان تحقیقات فورنزیک در محوطه کنسولگری عربستان در استانبول

پس از آنکه روز گذشته رسانه‌های آمریکا نوشتند که عربستان سعودی می‌خواهد اعلام کند که جمال خاشقجی “به اشتباه” در حین بازجویی کشته شده است، وزیر خارجه ترکیه گفت: «کنسولگری محل بازجویی از افراد نیست.»

در این میان مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در ریاض با ملک سلمان، پادشاه عربستان، و نیز با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، دیدار و گفت‌وگو کرده است.

خاشقجی از منتقدان سرسخت سیاست مستبدانه و سرکوبگرانه محمد بن سلمان بوده است، هر چند که اقدامات اصلاح‌طلبانه او را تأیید می‌کرده است.

پمپئو قرار است پس از ریاض راهی آنکارا شود و با همتای خود، مولود چاووش‌اوغلو، دیدار داشته باشد.

Türkei Untersuchung im Konsulat von Saudi-Arabien in Istanbul

دولت ترامپ مصمم به روشن شدن ماجراست

یک مقام عالی‌رتبه دولت آمریکا به خبرنگاران گفته است که دولت ترامپ به طور کاملا یکپارچه خواستار انجام تحقیقات در مورد ناپدید شدن جمال خاشقجی، خبرنگار و نویسنده عربستانی است. او تأکید کرد، باید روشن شود که چه اتفاقی افتاده است.

این مقام دولت آمریکا افزود: «البته که ما مناسبات درازمدت و پایداری با عربستان سعودی داریم و این برای ما بسیار مهم است، اما این به آن معنا نیست که یک چنین رویدادی را نادیده بگیریم یا کم‌اهمیت جلوه دهیم.»

سی‌ان‌ان‌: عربستان می‌خواهد اعلام کند خاشقجی کشته شده است

سی‌ان‌ان‌ گزارش داده مقامات عربستان در حال آماده‌‌سازی گزارشی هستند که در آن گفته شده جمال خاشقجی به دلیل بروز “اشتباه” کشته شده است. نیویورک تایمز نیز به نقل از منبع آگاه نوشته ولیعهد عربستان از این ماجرا مطلع بوده است.

    
سی‌ان‌ان به نقل از منابع مطلع نوشته بازجویی از خاشقجی قرار بوده منجر به ربودن او از ترکیه شود

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از دو منبع آگاه گزارش داده مقامات عربستان سعودی در حال آماده‌سازی گزارشی هستند تا اعلام کنند جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در جریان بازجویی در کنسولگری این کشور در استانبول در نتیجه بروز “اشتباه” کشته شده است. این بازجویی قرار بوده منجر به ربودن خاشقجی از ترکیه شود.

یک منبع مطلع به سی‌ان‌ان گفته این گزارش احتمالا این طور نتیجه‌گیری خواهد کرد که این عملیات بدون مجوز و تأیید از بالا انجام شده و کسانی که در آن دخیل بوده‌اند، مجازات خواهند شد. سی‌ان‌ان به نقل از یکی از منابع آگاه نوشته این گزارش هنوز در حال آماده‌سازی است و احتمال دارد محتوای آن تغییر کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داده شایعات مشابهی در مورد گزارش عربستان سعودی در ترکیه بر سر زبان‌هاست.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک منبع مطلع نوشته ولیعهد عربستان با بازجویی یا ربودن خاشقجی از ترکیه و انتقال او به عربستان موافقت کرده بوده است. به گفته این منبع آگاه دولت عربستان برای محافظت از ولیعهد، یک مقام سرویس اطلاعاتی این کشور را مقصر معرفی خواهد کرد.

با اینکه این گزارش‌ها هنوز به نقل از مقامات رسمی تأیید نشده‌اند، اما با این حال محتوای آنان با اظهارات رییس‌جمهوری آمریکا پس از گفت‌وگوی تلفنی‌اش با پادشاه عربستان همخوانی زیادی دارد. دونالد ترامپ روز دوشنبه ۲۳ مهر (۱۵ اکتبر) پس از تماس تلفنی‌اش با ملک سلمان به خبرنگاران گفت: «پادشاه [عربستان] هرگونه اطلاعی از این مسئله را قویا رد کرد.» ترامپ اضافه کرد که او هرچند نمی‌تواند ذهن ملک سلمان را بخواند، اما “قضیه طوری به نظر می‌رسد که انگار یک باند قاتل در این جریان دست داشته‌.”

رییس‌جمهوری آمریکا سپس با انتشار توییتی نوشت که مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور را “فورا” برای دیدار با ملک سلمان راهی ریاض می‌کند. ترامپ به خبرنگاران گفت که از گزارش سی‌ان‌ان اطلاع دارد، اما “هیچ‌کس نمی‌داند که آیا در آن صحبت بر سر یک گزارش رسمی است.”

جمال خاشقجی روز دوم اکتبر پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در ترکیه ناپدید شد. از آن زمان تا کنون هنوز به طور رسمی مرگ این خبرنگار سعودی تأیید نشده است.

خروج تیم بازرسان از کنسولگری

در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داده تیم مشترک بازرسان ترکیه و عربستان بامداد سه‌شنبه ۲۴ مهر (۱۶ اکتبر) پس از یک عملیات تفتیش هشت ساعته از ساختمان کنسولگری عربستان خارج شدند. یک مقام مسئول به این خبرگزاری گفته، این تیم تحقیقاتی نمونه‌هایی از جمله خاک باغ کنسولگری را برای آزمایش‌های بیشتر با خود برده‌اند.

عربستان در ماه اکتبر میزبان یک کنفرانس اقتصادی بزرگ در ریاض است که قرار بود چهره‌های سرشناس در آن سخنرانی کنند. در پی ناپدیدشدن جمال خاشقجی بسیاری از سخنرانان این کنفرانس سفر خود به ریاض را لغو کردند.

برگزارکنندگان این کنفرانس روز دوشنبه اعلام کردند به رغم خودداری افراد صاحب‌نام دنیای اقتصاد و تجارت، تغییری در برگزاری این کنفرانس رخ نخواهد داد. با این حال عربستان مهمانی “روز ملی” این کشور را که هرساله در سفارت این کشور در واشنگتن برگزار می‌شود، لغو کرد.

دایان گرین مدیر بخش گوگل کلاود، دارا خسروشاهی مدیرعامل اوبر و لری فینک مدیرعامل شرکت خدمات مالی بلک راک از جمله کسانی هستند که کنفرانس تجاری ریاض را تحریم کردند.

این کنفرانس که به “داووس کویر” مشهور است روز اول آبان (۲۳ اکتبر) آغاز می‌شود.

وزیر دارایی آمریکا نیز به این کنفرانس دعوت شده است. استیو منوچین اعلام کرده هنوز تغییری در برنامه حضورش در این کنفرانس نداده است. کریستین لاگارد رییس صندوق بین‌المللی پول و جو کزر، مدیرعامل زیمنس نیز هرچند گفته‌اند که تحولات را تحت نظر دارند اما حضور خود در این کنفرانس را لغو نکرده‌اند.

ابراز نگرانی کانادا

عربستان در روزهای گذشته با فشار و انتقادات شدید بین‌المللی روبرو بوده است. ترامپ پیش‌تر تهدید کرده بود چنانچه مشخص شود مقامات عربستان در پرونده خاشقجی دست داشته‌اند، این کشور با تحریم‌های آمریکا روبرو خواهد شد. در واکنش به این تهدید یک مقام سعودی گفته بود این کشور هرگونه تحریم احتمالی را تلافی خواهد کرد.

در همین حال کانادا نیز به صف کشورهای دیگری پیوسته که خواستار روشن شدن پرونده ناپدید شدن خاشقجی شده‌اند.

کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا روز دوشنبه پس از تماس تلفنی با عادل الجبیر گفت نگرانی عمیق کانادا را به اطلاع وزیر خارجه عربستان رسانده و خواستار تحقیقاتی “جامع، شفاف و معتبر” شده است. او اضافه کرد: «من تأکید کردم که عاملان باید به مجازات برسند.»

فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای مشترک خواستار پاسخگویی عربستان شده بودند.

دولت عربستان اتهامات وارده به این کشور را رد کرده اما تا کنون نیز مدرکی دال بر خروج خاشقجی از ساختمان کنسولگری در استانبول ارائه نکرده است.

پیش‌تر مقامات ترکیه گفته بودند که ۱۵ شهروند سعودی از جمله مقامات رسمی در روزی که خاشقجی ناپدید شده، وارد استانبول شده‌اند. این افراد پس از ورود به کنسولگری عربستان چند ساعت در آنجا مانده و سپس سوار بر چند خودرو به سمت فرودگاه رفته و ترکیه را ترک کرده‌اند.

نقل از دویچه وله

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

 
error

Enjoy this blog? Please spread the word :)

RSS20k
دریافت مطالب جدید از طریق ایمیل5k
مارادر فیسبوکتان به اشتراک بگذارید12k
از کانال یوتوب ما بازدید کنید14k
از کانال یوتوب ما بازدید کنید
extra smooth footnotes