قسمت دوم: پاسخ تشریحی به سوالِ، آیا مجاهدین تغییر کرده اند؟ رویکردشان به جنبش مهسا

مسعودرجوی و تغییرات شگرفش، رویکردش به جنبش مهسا و دیگر گروهها

آیا اعضاء مجاهدین سرمایه اند یا قربانیان مغزشویی نیازمند درمان

توضیحات تشریحی در مورد سوال ناقص مانده، آیا اعضای مجاهدین سرمایه اند یا...

پرگار بی بی سی با سازمان مجاهدین چه بایدکرد؟ با شرکت داود باقروند ارشد

برنامه پرگار با شرکت داود باقروند ارشد

گندزدایی جامعه سیاسی خارج کشور

گندزدایی جامعه سیاسی خارج کشور

Who are Mek cult? An inside report for the first time by defected High-ranking Mek and NCRI member.

An inside report for the first time by an ex-high-ranking member of Mek and NCRI based on the Mek’s own publications and ... Who assassinated the Americans in Tehran? Mek and Spying for Russia Did CIA destroy Mek-Russia spy net? How Mek retaliated? Seizure of US Embassy in Tehran? Mek’s Islamist Revolutionary Courts Mek and the Children in the Combat Mek and Saddam Hossein of Iraq and Saudi Arabia Mek as Assassinators Who is the head wife in Mek Leader’s Harem? Have they changed? How Maryam Rajavi deceives the western world? How Mek terrorism differs to ISIS and Al Qaeda terrorism? Why Mek is more dangerous? Use of 10-year-old children in combat by Mek. Who are the wives of the harem of the Caliph of the Mek? Mek’s planed courts and justice for their Islamic State describe by its Calipha. How the world can protect itself against terrorism?

مصطفی رجوی پدرش مسعودرجوی را به دادگاه کشانده است

در مطلب سپتامبر 2020 نیز تحت مطلب ” سخنی با مصطفی رجوی” نوشتم که دشمن مصطفی رجوی پدرش است و نه کس دیگر در آنچه مصطفی رجوی بعنوان ورود یا ادامه به مبارزه برای آزادی و… نامید، باید بداند که در این مسیر، دشمن اصلی اش، نه رژیم که مسعود رجوی خواهد بود.

آخرین پست ها

واکـاوی مـزدوری! سلطانی، خـدابنده، عـزتی، حسینی، یغـمایی، کـریمدادی، مصــداقی و پورحسین، منتقدین فرقه مافیایی رجوی. نقد آتشبیاران معرکه مشترک رجوی و سایت رهیافتگان

داود باقروند ارشد عضو علیرتبه سابق مجاهدین و شورای ملی مقاومت

محمدرضا روحانی مسئول مستعفی کمیسیون امور ملیتهای شورای ملی مقاومت: مسعود رجوی، ودرخواست اعدام امیر انتظام،حکم اعدام علی زرکش و مهدی افتخاری، دشنام به شاملو ،مرضیه ‌وتهدید جدا شدگان پناهنده در خارج کشور

محمدرضا روحانی مسئول مستعفی کمیسیون امور ملیتهای شورای ملی مقاومت: مسعود رجوی، ودرخواست اعدام امیر انتظام،حکم اعدام علی زرکش و مهدی افتخاری، دشنام به شاملو ،مرضیه ‌وتهدید جدا شدگان پناهنده در خارج کشور

تقدیم به امیروفا یغمایی که مسعودرجوی مادرش را جلو چشمانش ذبح کرد

مبارزه با رژیم یا فروپاشی درونی فرقه ای داعشی که میلیتاریسیم جهانی برای ایران تدارک دیده است

چرا رجوی نیاز دارد درخواست دیدار با اعضای در اسارتش را به نبرد دین بین فو تعبیر کند؟

افشای حقایق پشت پرده ضدیت با خانواده با اسناد سازمانی توسط داود باقروندارشد از مسئولین خانوادهها در مجاهدین

گسترش وطن فروشی در خارج کشور به سرکردگی رهبر همه وطن فروشان و دشمنان ایران

حمایت از تحریم و حمله نظامی به ایران خیانت به مردم و فاصله گرفتن آشکار از ایران و ایرانی

تحلیل طوفانِ سراسریِ جورج فلوید در آمریکا -داود باقروند ارشد

پایه اجتماعی فرقه رجوی (آمریکای نئوکانها) درحال فروپاشی است و رجوی برای صدمین بار بیگانه پرستیش به گل نشسته است

پربیننده ترین ها

ملاقات با نخست وزیر هلند آقای مارک روته در جریان کنگره سالانه حزب اتحاد احزاب لیبرال اتحادیه اروپا (آلده پارتی) در آمستردام. طی ملاقات ضمن معرفی خودو فرقه رجوی و نقض شدید حقوق بشر توسط این فرقه در آلبانی تشریح شد.

ملاقات با آقای گای فرهوفشتادت عضو پارلمان اروپا و رهبر فراکسیون لیبرالهای اتحادیه اروپا از سیاستمداران عالی و افشای همه ترفندهای فریب فرقه رجوی در زمینه ماهیت این فرقه و فشارها و توطئه هایی که علیه جدا شدگان اعمال میکند.

بنابه دعوت یو ان واچ جنبش نه به تروریسم و فرقه ها در نشست سالیانه حقوق بشر و دمکراسی شرکت کرد. خانم دکتر هشترودی بنا به دعوت جنبش نه به تروریسم وفرقه ها در این نشست شرکت کردند که حضور ایشان باعث خوشحالی جنبش نه به تروریسم و فرقه ها گردید. ایشان ضمن حضورفعالشان در نشست با اعضای عالیرتبه شرکت کننده در جلسه به بحث و گفتگو پرداختند. ازجمله با وزیر سابق دادگستری و عضو پارلمان کانادا آقای ایروین کولتر و از بنیانگذاران یوان هیومن راتس واچ مفصلا به بحث پرداختند. این کنفرانس سالیانه جهت شنیدن گزارشات قربانیان حقوق بشربرگزار میشود. در همین رابطه آقای داود ارشد رئیس جنبش نه به تروریسم و فرقه ها سخنانی بشرح زیر ایراد کردند:

درملاقات با دکترورنر هویر به اطلاع ایشان رسید که: فرقه رجوی در حال تدارک دیدن یک زندان ابدی موسوم به اشرف 3 در ‏محلی دورافتاده میباشد. این محل یک پایگاه نظامی متروکه آمریکایی می باشد با یک فرودگاه و یک سکوی هلی برد کوچک و ‏بخشی از سیستم های داخلی آن مستقیما از آمریکا آورده شده و نصب گردیده اند. از ایشان استمداد کمک شد. ‏

ملاقات با همسر نرگس محمدی در مقر ملل متحد ژنو-------آقای داود ارشد و خانم دکتر هشترودی با همسر نرگس محمدی در این ملاقات آقای تقی رحمانی همسر نرگس محمدی که خودشان نیز چندین نوبت زندان بوده اند از نقض حقوق بشر در ایران گزارشی به کنفرانس ارائه کردند و از تناقضات موجود در سیستم قضایی ایران در جریان محاکمه نسرین محمدی بطور مفصل و جامع سخن گفتند.خانم دکتر هشترودی و آقای مهندس ارشد با ایشان ابراز همدردی کردند و جزئیات بیشتری از موارد نقض حقوق بشر در فرقه تروریستی رجوی که در آن فعال بوده است را برای آقای تقی رحمانی تشریح نمودند.

دادخواهی علیه برده داری پناهجویان در تیرانا همچو لیبی توسط فرقه رجوی در دیدار آقای ارشد با نخست وزیران هلند و اسلووانیا

ملاقات با رهبر حزب دمکراتهای آزاد آلمان (اف پ د) آقای کریستین لیندنر در جریان کنگره سه روزه احزاب لیبرال اروپا در آمرستردام هلند. افشای جنایات فرقه رجوی علیه اعضا و جدا شدگان

آقای ارشد در مورد ادعای فرقه رجوی و حامیانش گفتند چند شاخص آشکار وجود دارد. چرا متحدین آنها بویژه آقای دکتر بنی صدر با پیش بینی سرنوشت آنها در عراق از آنها جدا شدند؟ چرا هیچ ایرانی چه مردمی چه سیاسیون در مراسم آنها شرکت نمیکنند؟ چرا این تشکیلات مجبور است جهت گردهمآیی هایش سیاهی لشکر کرایه کند؟ چرا این تشکیلات در ترس از مردم ایران اجازه نمیدهد با اعضایش درارتباط قراربگیرند؟ چرا ارتباط اعضایش را با جهان قطع میکند؟ چرا تمامی تحلیلگران برحقیقت نفرت مردم از این تشکیلات بدلیل همکاری با صدام را تاکید میکنند؟ چرا باید رجوی در داخل تشکیلاتش زندان و شکنجه برای اعضای خودش راه بیندازد؟ چرا مجبور است برای دریافت حمایت سیاسی هرچند بی ارزش منافع مردم ایران را به کسانیکه خود به کشتن آنها افتخار میکرده است بفروشد و حتی برای چند دقیقه سخنرانی آنها دهها هزار دلار بپردازد؟ چرا حتی عربستان حامی سیاسی و مالی آنها ارزیابیشان از آنها این استکه “هیچ جایگاهی در میان مردم ایران ندارند”؟ چرا در همین پارلمان اعضای سابق منتقدش را بقصد کشت میزند؟ چرا هر منتقدی ایرانی و حتی غیره ایرانی را جاسوس و مزدور رژیم!! میخواند؟ آیا بخاطر همین چرا ها نیست که: وقتی مردم ایران در سراسر کشور جهت خواسته هایشان دست به تظاهرات و اعتراض میزنند هیچ اسمی از آنها نمیآورند؟ آیا این مسئله پیامش غیر از این است که: مردم ایران رژیم حاضر را صد بار به فرقه رجوی ترجیح میدهند. و “تنها آلترناتیو دمکراتیک” جوکی بیش نیست.

خانم دکتر فریبا هشترودی: با یقین میگویم که مجاهدین شکنجه میکنند…. هشترودی1سرکار خانم دکتر فریبا هشترودی یکی از برجسته ترین زنان ایرانی جزء افتخارات ایرانیان در فرانسه، نویسنده و خبرنگار و فعال سیاسی که سابقا عضو شورای ملی مقاومت ایران بوده است که باید ایشان را بیشتر شناخت با علم یقینی در مورد فرقه تروریستی رجوی از درون آن سخن میگوید. وقتی به عمق پوسیدگی تشکل رجوی پی بردم جدا شدم بله

آخرین کلام مهدی تقوایی خطاب به مسعود رجوی

آخرین کلام مهدی تقوایی خطاب به مسعود رجوی

مهدی تقوایی از اعضای زندانی زمان شاه تشکیلات مجاهدین، که رضا رضایی در خانه او با ساواکی ها روبرو و خودکشی کرد. و مسئول چاپخانه مخفی سازمان بود. با همسر و دو فرزندش در مخالفت با انقلاب ایدئولژیک بعد از محاکمه اش در عراق به ارودگاه مرگ رمادی عراق فرستاده شدند تا در آنجا بپوسند.

بیانیه 14 تن

بیانیه 14 تن

نیروی خارج کشور چه میخواهد ‏و بیانیه 14 تن

مقالات پربیننده

فرقه ها در میان ما

دانش علمی شناخت و تمیزدادن فرقه از تشکل سیاسی

بدون شناخت علمی از فرقه های خطرناک تحلیل عملکردهای فرقه رجوی و اثرات بشدت مخرب آن بر اعضا و جداشدگان و خلاص شدن از فشارهای شکنجه گونه روانی مغزشویی های چندین دهساله غیرممکن است

خانم آناگومز نماینده پارلمان اروپا خواستار اخراج فرقه رجوی شد

افشاگریهای خانم سلطانی در رابطه مسعود رجوی با زنان مجاهد

افشاگریهای خانم سلطانی در رابطه مسعود رجوی با زنان مجاهد

قسمت سوم: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

قسمت سوم: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

قسمت دوم: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی امروز باید گفت آنچه را که فردا گفتنش دیر است

قسمت دوم: گفت و شنود با فرشته هدایتی: افشاگریهای فرشته هدایتی در مورد فرقه رجوی

قسمت اول: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

قسمت اول: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

سیامک نادری مرگهای مشکوک فرقه رجوی را افشا میکند

کشتن و سربه نیست کردنهای فرقه رجوی

سخنان آقای داود ارشد در پنجمین کنگره سکولاردمکراتهای ایران -کلن آلمان

سخنان آقای داود ارشد در پنجمین کنگره سکولاردمکراتهای ایران -کلن آلمان

فعالیت های ما در تصویر

افشای پولشویی های فرقه رجوی

 

تکمیل سلسله تروریسم سعودی

روزنامه گاردین لندن نوشت، طبق اخبار و اطلاعاتی که حاوی صدای ضبط شده جمال قاشقچی خبرنگار و منتقد دولت آل سعود میباشد که از درون کنسولگری عربستان در استانبول بدست آمده است و مقامات امنیتی ترکیه  آنرا به اطلاع مقامات امنیتی آمریکا نیز رسانده اند نشان میدهد که ماموران سعودی چگونه او را ابتدا زیر شکنجه بازجویی و سپس به قتل رسانده اند. دراین سند صوتی که تمامی گفتار به عربی نیز میباشد اثبات میکند که قتل قاشقچی برنامه ریزی شده بوده است که با ورود مسئول کالبد شکافی پزشکی قانونی عربستان به جمع 15 نفر تیم کشتاری که از عربستان در همان روز وارد ترکیه شده و سپس بعد از قتل خارج شده اند صد در صد قتل این خبرنگار را به اثبات میرساند. مقامات ترکیه بدلیل اینکه نمیخواهند شیوه های جاسوسی آنها روی کنسولگیریها فاش شود نحوه صدا برداری را به خبرنگاران بازگو نکرده اند.

https://www.theguardian.com/world/2018/oct/12/recordings-prove-jamal-khashoggi-killed-turkish-investigators-claim

با قتل «قاشقچی» در سفارت عربستان در اسلامبول

بعد از ماجرای ربوده شدن سعد حریری در آبان سال گذشته که گوشه‌ای از ماهیت رژیم سعودی را به افکار عمومی جهان نشان داد، حالا خبر کشف جسد روزنامه نگار عربستانی در اسلامبول،دولت عربستان و بویژه شاهزاده بن سلمان را با ژست اصلاح طلبی، وارد مشکل جدیدی در روابط بین‌المللی این کشور کرد.


رسانه‌های ترکیه روز یکشنبه بعد از 5 روز بی‌خبری، از پیدا شدن جسد تکه تکه شده دکتر جمال قاشقچی روزنامه نگار و منتقد عربستانی در اسلامبول خبر دادند؛این خبر هنوز توسط منابع مستقل تائید نشده است.

خبری که جهان را تکان داد و در صدر اخبار رسانه‌های بین‌المللی نشست. چرا از زمان روی کار آمدن “محمد بن سلمان” به عنوان ولیعهد سعودی، عربستان به زندان بزرگ فعالان سیاسی و مدنی تبدیل شده است، ربوده شدن و قتل یک روزنامه نگار این کشور در اسلامبول، بار دیگر موضوع سرکوب مخالفان در آن سوی مرزهای عربستان را برجسته کرده است.
“جمال قاشقچی” که از وی به عنوان روزنامه نگار ملی گرا و مخالف بن سلمان نام برده می‌شود، سه شنبه گذشته زمانی که قصد داشت، ازدواج خود را در کنسولگری عربستان در اسلامبول ترکیه ثبت کند، ناپدید شد.ناپدید شدن او زمانی پیچیده‌تر شد که رژیم سعودی همان روز اعلام کرد که به کمک پلیس بین‌الملل (اینترپل) یک مجرم که به اتهام صدور چک بلامحل از کشور گریخته بود را به ریاض بازگرداند. اگرچه سعودی‌ها به نام این فرد اشاره نکردند، اما همزمانی این خبر با ناپدید شدن قاشقچی همه گمانه زنی‌ها را به سمت ربوده شدن این فرد و انتقال وی به ریاض برد.
رژیم آل‌سعود همچنین در پاسخ به پیگیری‌های دولت آنکارا، اعلام کرده که قاشقچی بعد از انجام کار اداری، ساختمان کنسولگری را ترک کرده است ولی مسئولان ترکیه تاکید کردند، وی در داخل کنسولگری دستگیر و شکنجه شده است.
“خدیجه چنگیز” نامزد قاشقچی از سه‌شنبه گذشته در برابر کنسولگری عربستان در اسلامبول تحصن کرده و تمامی ادعاهای رژیم عربستان را در رابطه با خروج قاشقچی از کنسولگری رد و تاکید می‌کند که قاشقچی برای تکمیل مراحل اداری ثبت ازدواج شان وارد کنسولگری عربستان شده، اما هرگز از آن خارج نشده است.
این زن ترک ‌تبار افزود: من بیرون کنسولگری منتظر بودم، امکان ندارد، وی از کنسولگری خارج شده باشد، بدون آنکه من یا حداقل ماموران امنیتی ترکیه مسئول حفاظت کنسولگری او را ندیده باشند.

قاشقچی کیست؟

قاشقچی متولد سال 1337 در مدینه منوره که روزنامه نگاری را با کار در روزنامه “سعودی گازت” آغاز کرد، مدتی به عنوان مشاور رسانه‌ای شاهزاده “ترکی الفیصل” (رئیس سابق سازمان امنیت سعودی) هم فعالیت داشته است.او در دانشگاه ایالتی “ایندیانا” در آمریکا تحصیل کرده و از شهریور 1396 همزمان با آغاز سرکوب فعالان مدنی و سیاسی از عربستان خارج و در آمریکا به سر می‌برد. او یک ملی گرا محسوب می‌شود.قاشقچی
قاشقچی تا دهه 1370 در شماری از هفته نامه‌ها و روزنامه‌های عربستان با تمرکز روی پوشش اخبار افغانستان، الجزایر، پاکستان، سودان و دیگر کشورهای خاورمیانه که از قضا با موفقیت‌هایی هم همراه بود، کار کرد.او طی سال‌های 1378 تا 1382 به عنوان نایب رئیس سردبیر روزنامه “عرب نیوز” انتخاب شد و در سال 1383 سردبیر روزنامه “الوطن” شد که البته ریاست او تنها 52 روز به طول انجامید.
نظرات و تحلیل‌های اصلاح طلبانه او با هدف آگاهی رسانی به مردم باعث شده بود، جزو روزنامه نگارهای شاخص عربستان محسوب شود.وی در سال 1389 سردبیر شبکه خبری “العرب” شد که با هزینه “ولید بن طلال” میلیارد معروف سعودی که سال گذشته چند ماهی را در زندان بن سلمان گذراند، ایجاد شده بود. این شبکه در سال 1394 تنها یک روز فعالیت کرد و بسته شد. قاشقچی همزمان در این سالها به عنوان مفسر و تحلیلگر در شبکه‌های ” ام.بی.سی”، “بی.بی.سی” و “الجزیره” فعالیت داشت.

قاشقچی یکی از کسانی بود که توانست با “اسامه بن لادن” رهبر شبکه تروریستی “القاعده” دیدار و با وی مصاحبه‌های اختصاصی انجام دهد.

او در سال 1386 برای دومین بار سردبیر رونامه الوطن شد، اما در سال 1389 بنا به دلایلی که اعلام نشد، استعفا داد. برخی گفتند که دلیل استعفای او انتشار مطلبی در مخالفت با “سلفیه” بوده است.

قاشقچی، ستون‌نویس ثابت روزنامه سعودی “الحیات” بود که تا چند ماه پیش هم‌زمان در لندن‌، ریاض و بیروت چاپ می‌شد، اما چند ماهی است که انتشار کاغذی آن متوقف شده است. قاشقچی به دلیل انتقاد از سیاست‌های دولت فعلی عربستان از نوشتن در این روزنامه منع شد و مدتی بعد، راهی آمریکا و مقیم این کشور شد.

او در آمریکا مورد توجه رسانه‌های غربی وعربی بود و با توجه به بروز مسائل حاد سیاسی در داخل عربستان، همواره از او خواسته می‌شد تا نظر خود را در این خصوص بیان کند. او هم در سخنان و مواضعش یکی به نعل می‌زد و یکی به تخته. گاهی انتقاد می‌کرد و بعضا هم از سیاست‌های سعودی‌ها ستایش به عمل می‌آورد. وی از جمله کسانی بود که از مبارزه با فساد در دولت حمایت می‌کرد و از قلیل افرادی بود که از “بیداری اسلامی” در کشورهای اسلامی از جمله مصر حمایت و برکناری دولت “محمد مرسی” را به نقد کشید.

قاشقچی یک هفته قبل از ربوده شدن، از سکوت کشورهای عربی در مقابل اهانت‌های مکرر “دونالد ترامپ” رئیس جمهوری آمریکا به آنها انتقاد کرد.وی در توئیتی نوشت: ترامپ هر از گاهی توئیت می‌کند که از کشورهای عربی حمایت می‌کند و ما عرب‌ها باید برای ادامه این دفاع، هزینه آن را بپردازیم، اما سوالی که به ذهنم می‌رسد، اینست که رئیس جمهوری آمریکا از ما در برابر چه کسی حمایت می‌کند؟!»

این روزنامه نگار سعودی همچنین هفته قبل از ناپدید شدنش گفته بود‌ «بر این باورم، بزرگ‌ترین خطری که کشورهای عربی و منابع نفتی آنها را تهدید می‌کند، خود ترامپ است، چرا که وی، عرب‌ها را تنها چاه نفت می‌بیند».
او تالیفاتی هم دارد که از جمله مهمترین آنها می‌توان “روابط بحرانی عربستان بعد از 11 سپتامبر”، ” بهار عربی و اخوان المسلمین ” و ” اشغال بازار سعودی” نام برد.

قاشقچی در لیست سیاه بن سلمان

کار برای قاشقچی پس از آنکه “محمد بن سلمان” در جریان تحولاتی پیچیده درون خانوادگی در سال 94 به عنوان ولیعهد معرفی شد و قدرت را در حضور پدر عملا تحویل گرفت، سخت شد؛ بنابراین درحالی که در لیست سیاه بن سلمان قرار گرفته بود به خارج رفت و در یک تبعید خود خواسته ساکن آمریکا شد. او از سه شنبه گذشته زمانی که به کنسولگری عربستان در اسلامبول رفت تا ازدواجش را ثبت کند، دیگر بازنگشت.

پلیس ترکیه درحالی خبر کشته شدن قاشقچی را در ساختمان کنسولگری عربستان در اسلامبول در اختیار رسانه‌ها قرار داده که محمد بن سلمان روز جمعه گذشته گفته بود که حاضر است اجازه بازرسی از ساختمان کنسولگری را بدهد. این درحالی است که گفته شده، یک تیم 15 نفره بعد از دستگیری قاشقچی از ریاض به اسلامبول انتقال یافت و بعد از شکنجه و قتل روزنامه نگار سعودی، او را در خیابان‌های اسلامبول رها کرده و به ریاض بازگشته‌اند.

گفته می‌شود روحیه و رفتار به شدت تهاجمی و خشن بن سلمان علیه مخالفین و منتقدین از سال گذشته که رقبای خانوادگی را کنار زد، شدیدتر شد.برخی‌ها اعتقاد دارند که وعده‌های ترامپ در شکل‌گیری این روحیه تاثیر زیادی داشته است.سال گذشته همزمان با دستگیری تعداد زیادی از اعضای خانواده سلطنتی و شاهزاده‌های سعودی، ماجرای سعد حریری نخست‌وزیر لبنان رقم خورد.

سابقه سرکوب مخالفان در رژیم سعودی

اگر ماجرای ربوده شدن “سعد حریری” نخست‌وزیر لبنان درابان سال گذشته را به حساب نیاوریم، براساس گزارش‌های تایید شده، حداقل سه تن از شاهزادگان سعودی که در اروپا زندگی می‌کردند، طی چند سال گذشته ناپدید شده‌اند.همه این شاهزادگان از منتقدان دولت عربستان بوده‌اند که در اروپا ربوده و به این کشور منتقل شده‌اند. از سرنوشت این افراد تا کنون خبری منتشر نشده است.

گزارش بی‌بی سی در این ارتباط به ماجرای ربوده شدن شاهزاده “سلطان بن ترکی بن عبدالعزیز” اشاره می‌کند که مقامات محلی نیز آن را تایید کرده‌اند. مطابق این گزارش در سال 1382 شاهزاده سلطان براساس دعوت قبلی پسر عموی خود، “عبدالعزیز بن فهد” برای صرف یک صبحانه به کاخ او در یکی از شهرهای سوئیس می‌رود، اما بعد از آن دیگر به هتل محل اقامت خود باز نمی‌گردد.
کارمندان و اعضای دفتر شاهزاده سلطان نیز بعد ازعدم بازگشت وی، این موضوع را از طریق مقامات عربستانی جویا می‌شوند، اما پاسخی دریافت نمی‌کنند، تا آن که بعد از مدتی سفیر عربستان در سوئیس به هتل محل اقامت شاهزاده سلطان مراجعه و مدعی می‌شود شاهزاده سلطان در ریاض به سر می‌برد و نیازی به ارائه خدمات برای وی در هتل نیست!
در مورد مشابه دیگری شاهزاده “ترکی بن بندر” که در اروپا اقامت داشت و زمانی از شاهزدگان بلندپایه خانواده سلطنتی عربستان به شمار می‌رفت، بعد از انتشار یک ویدئو کلیپ در فضای مجازی، ناپدید شد.شاهزاده بن بندر از شاهزادگان پرنفوذ سعودی بود که بعد از یکسری اختلافات داخلی در ارتباط با ارث و میراث خانوادگی به زندان محکوم گردید و پس از آزادی از زندان در سال 1391 به پاریس گریخت. بن بندر در پاریس اقدام به انتشار برخی ویدئو کلیپ‌های انتقادی علیه دولت عربستان در یوتیوب نمود که در آن‌ها از انجام اصلاحات اساسی در کشورش حمایت می‌کرد.


آخرین ویدئوی منتشر شده توسط ترکی بن بندر در یوتیوب، مکالمه او را با قائم مقام وزیر کشور عربستان نشان می‌دهد. در این مکالمه تلفنی که بن بندر آن را ضبط و منتشر نموده است، قائم مقام وزیر کشور از او می‌خواهد که به عربستان بازگردد، چون ممکن است مانند شاهزاده سلطان ناپدید شود. قائم مقام وزیر کشور عربستان در این گفت‌و‌گوی تلفنی با بن بندر، نخست با لحنی آرام مدعی می‌شود که در عربستان همه منتظر بازگشت او می‌باشند و بعد از امتناع بن بندر برای بازگشت، او را فرزند نامشروع خاندان سلطنتی می‌خواند که بزودی دستگیر خواهد شد. کمی بعد از انتشار این مکالمه،ترکی بن بندر در پاریس ناپدید شد.

گفته شده بن بندر پس از یک سفر به مراکش، به درخواست مقامات سعودی دستگیر و به عربستان بازگردانده شده است. با این حال وی، مجموعه نوشته‌ها و کتاب‌هایی را در اختیار یک فعال اجتماعی فرانسوی قرار داده که در آن‌ها گفته شده از آن جا که احتمال ربوده شدن یا قتلش توسط دستگاه‌های امنیتی عربستان بسیار زیاد است، لذا این مطالب و اسناد پس از دزیده شدن یا قتل او منتشر شود.

همزمان با ناپدید شدن بن بندر، یکی دیگر از شاهزادگان سعودی با نام “سعود بن سیف النصر” نیز که در اروپا به سر می‌برد به سرنوشت مشابهی مبتلا گردید.بن سیف النصر که در اروپا به سر می‌برد و با برخی هتل‌ها و مراکز تفریحی در ارتباط بود، از سال 1393 شروع به نوشتن مطالب انتقادی علیه رهبران سعودی نمود و حتی در توئیتر خواستار پیگرد قانونی رهبران این خاندان به دلیل کمک به سرنگونی مرسی رئیس جمهوری اسلام‌‎گرای مصر شد. از شهریور 1394 توئیت‌های انتقادی بن سیف النصر بسیار بیشتر شد. سپس فعالیت‌های مجازی شاهزاده سعودی پس از انتشار نامه‌ای که در آن خواستار کودتا علیه ملک سلمان شده بود، به یکباره متوقف و حساب کاربری او تا کنون غیرفعال باقی مانده است.

بن سیف، قرار بود برای انجام ملاقاتی با یک شرکت روسی – ایتالیایی از میلان به رم پرواز کند که در این قرار ملاقات هواپیمای شرکت مذکور وی را از رم به ریاض منتقل کرده و بعدها معلوم شد که کل موضوع شرکت روسی- ایتالیایی ساخته پرداخته دستگاه جاسوسی عربستان برای دستگیری شاهزاده سعودی بوده است.

این گزارش که همراه با استناد به سخنان شاهدان عینی از جمله شاهزاده خالد و همچنین وکیل آمریکایی شاهزاده سلطان است، نشان می‌دهد که مقامات سعودی تا چه میزان نسبت به منتقدان خود حساس هستند؛حساسیتی که حتی تحمل منتقدان داخلی و حتی نوکران خارجی خود را ندارد و سرنوشت تلخ سعد حریری نخست‌وزیر لبنان، خود تایید‌کننده موضوع است.

بن سلمان چگونه سعد حریری را تهدید کرد؟

سعدحریری 13 آبان گذشته و پس از دیدار با دکتر ولایتی که از لحاظ سعودیها نباید این دیدار صورت می‌گرفت، به ریاض احضار شد و در یک بیانیه تلویزیونی در پایتخت عربستان، ایران را به دخالت در امور داخلی کشورش متهم و ادعا کرد به دلیل تهدید ایران و از ترس جانش از قدرت کناره‌گیری کرده و به ریاض رفته است؛ حال آنکه تصاویر پخش شده و نگاه‌های غیر طبیعی حریری به فردی که در گوشه‌ای از تصویر دیده می‌شد، از همان آغاز، کل ماجرا را با تردید جدی روبه رو ساخت.
رسانه‌های بین المللی، چندی بعد در اوایل دی ماه یک گزارش کامل از آنچه در عربستان بر حریری گذشته بود، فاش ساختند.هر چند حریری بعد از فشارهای بین‌المللی و بازگشت به لبنان از استعفای خود صرف نظر کرد، اما گمانه زنی‌ها در خصوص دلایل آن رفت و آمد به عربستان ادامه یافت تا اینکه نیویورک تایمز در گزارشی از این ماجرا پرده برداشت.

براساس این روایت، حریری آبان 1396 درحالی که برای دیدار با محمد بن سلمان آماده می‌شد، با مامورانی روبه رو شد که با توهین و ضبط تلفن‌های همراهش او را همراهی کردند. سپس او را با یک متنی که از قبل آماده شده بود، در برابر دوربین قرار دادند، درحالی که آن روز با درخواست وی برای رفتن به خانه و تعویض لباس هم موافقت نشد.

او براساس آن متن، استعفایش را اعلام کرد، درحالی که همانروز تعداد زیادی از شاهزاده‌ها و تجار معروف سعودی هم بازداشت شده بودند.

خشونت ورزی این سال‌های شاهزاده جوان تنها دامن شاهزاده‌ها، تجار و سعد حریری را نگرفته، چرا که دیوان پادشاهی در تابستان 96 یک سلسله اقدامات مقابله جویانه را علیه فعالان سیاسی و رسانه‌ای شامل رصد برخی شبکه‌ها و نیز نفوذ به حساب‌های برخی فعالان و وبلاگ نویسان شکل داد؛ بطوری که وزارت کشور برخی از آنها را برای انجام تحقیقات احضار کرد.

ازجمله شخصیت‌های دیگری که طعم خشونت شاهزاده بن سلمان را چشیده، محمد بن نایف ولی عهد برکنار شده است که راز این ماجرا را جمال خاشقجی چندی پیش در حساب توییتر خود فاش ساخته بود. محمد بن نایف را محافظان گارد سلطنتی کتک زده بودند.

اواخر مرداد ماه امسال بود که برخی رسانه‌های بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری، از سرکوب‌های شدید بن سلمان علیه فعالان سیاسی و رسانه‌ای نوشتند. نشریه نیوزویک در این خصوص نوشت که عربستان تحت حکمرانی محمد بن سلمان شاهزاده 32 ساله در تلاش است تصویری مدرن و پیشرفته از جامعه عربستان ارائه دهد، اما این کشور همچنان از لحاظ سیاسی با سرکوب شدید مواجه است.

با وجود این سوابق، کارشناسان بر این باورند جمال قاشقچی، فعال و منتقد سعودی سرنوشتی بهتر از دیگر فعالان و منتقدان بن سلمان پیدا نکرده است.

عواقب جنون و دیوانگی بن سلمان

شاید اگراز بمباران‌های بی‌رحمانه مردم یمن که بگذریم، جنون بن سلمان در قالب اعدام‌ها به شکل گردن زدن در این کشور همچنان ادامه دارد و دهها تن از مخالفین در صف اعدام هستند و البته تعداد زیادی که آمار دقیقی ازآنها دردست نیست در زندان‌های سعودی محبوس اند؛ موضوعی که سازمان‌های حقوق بشری را به واکنش واداشته و بسیاری از دولت‌های اروپایی را نیز به دردسر انداخته است.

از زمان به قدرت رسیدن محمد بن سلمان در عربستان در سال 94 سرکوب شخصیت‌های مدنی و فعالان سیاسی و رسانه‌ای تشدید شده و گفته شده که این میزان سرکوب از دهه 70 در عربستان با آن همه پرونده نقض حقوق بشربی سابقه بوده است.
عربستان سعودی از 4 دهه پیش تاکنون همواره متهم به حمایت از بدنام‌ها شامل دیکتاتورهای منطقه و سازمان‌های تروریستی بوده و براساس اسناد و شواهد، تامین‌کننده اصلی مالی و تسلیحاتی این سازمان‌ها بوده است؛ نام‌های آشنایی چون صدام، گروه تروریستی القاعده، داعش،منافقین، النصره و…

… و اکنون دامنه ماجراجویی‌های منطقه‌ای وی به ترور روزنامه نگاران در خارج از مرزهای این کشور هم کشیده شده است؛ ماجراجویی‌هایی که این بار می‌تواند برای ریاض دردسرهای زیادی ایجاد کند.

قاشقچی تنها قربانی تروریسم دولتی و اقدامات سرکوبگرانه رژیم حاکم بر عربستان نیست. اکنون دهها نفر از نخبگان، روحانیون، اساتید دانشگاه و فعالان ملی و مذهبی در زندان‌های این رژیم به سر می‌برند و احتمال مبتلا شدن به سرنوشت این روزنامه نگار برای آنها هم دور از ذهن نیست.

فشار بر شیعیان در عربستان و ازسوی دیگر اعمال محدودیت‌های مضاعف بر فعالان اجتماعی و سیاسی این کشور ادامه خواهد یافت تا همچنان شرایط سعودی‌ها در داخل بسیار شکننده و آسیب پذیر باشد و چشم انداز تداوم حیات این پادشاهی همچنان مبهم و نامشخص بماند و ولیعهد جوانان ناچار باشد در قایق تفریحی خود همراه با محافظان خارجی به دلیل ترس از ترور و حمله، روزگار بگذراند.

مواضع قاشقچی در قبال ترامپ

*قاشقچی یک هفته قبل از ربوده شدن، از سکوت کشورهای عربی در مقابل اهانت‌های مکرر “دونالد ترامپ” رئیس جمهوری آمریکا به آنها انتقاد کرد.وی در توئیتی نوشت: ترامپ هر از گاهی توئیت می‌کند که از کشورهای عربی حمایت می‌کند و ما عرب‌ها باید برای ادامه این دفاع، هزینه آن را بپردازیم، اما سوالی که به ذهنم می‌رسد، اینست که رئیس جمهوری آمریکا از ما در برابر چه کسی حمایت می‌کند؟!»

* این روزنامه نگار سعودی همچنین هفته قبل از ناپدید شدنش گفته بود‌ «بر این باورم، بزرگ‌ترین خطری که کشورهای عربی و منابع نفتی آنها را تهدید می‌کند، خود ترامپ است، چرا که وی، عرب‌ها را تنها چاه نفت می‌بیند»

*روحیه و رفتار به شدت تهاجمی و خشن بن سلمان علیه مخالفین و منتقدین از سال گذشته که رقبای خانوادگی را کنار زد، شدیدتر شد.برخی‌ها اعتقاد دارند که وعده‌های ترامپ در شکل‌گیری این روحیه تاثیر زیادی داشته است.سال گذشته همزمان با دستگیری تعداد زیادی از اعضای خانواده سلطنتی و شاهزاده‌های سعودی، ماجرای سعد حریری نخست‌وزیر لبنان رقم خورد
*اگر ماجرای ربوده شدن “سعد حریری” نخست‌وزیر لبنان درابان سال گذشته را به حساب نیاوریم، براساس گزارش‌های تایید شده، حداقل سه تن از شاهزادگان سعودی که در اروپا زندگی می‌کردند، طی چند سال گذشته ناپدید شده‌اند
* ازجمله شخصیت‌های دیگری که طعم خشونت شاهزاده بن سلمان را چشیده، محمد بن نایف ولی عهد برکنار شده است که راز این ماجرا را جمال خاشقجی چندی پیش در حساب توییتر خود فاش ساخته بود. محمد بن نایف را محافظان گارد سلطنتی کتک زده بودند

* از زمان به قدرت رسیدن محمد بن سلمان در عربستان در سال 94 سرکوب شخصیت‌های مدنی و فعالان سیاسی و رسانه‌ای تشدید شده و گفته شده که این میزان سرکوب از دهه 70 در عربستان با آن همه پرونده نقض حقوق بشربی سابقه بوده است
* قاشقچی تنها قربانی تروریسم دولتی و اقدامات سرکوبگرانه رژیم حاکم بر عربستان نیست. اکنون دهها نفر از نخبگان، روحانیون، اساتید دانشگاه و فعالان ملی و مذهبی در زندان‌های این رژیم به سر می‌برند و احتمال مبتلا شدن به سرنوشت این روزنامه نگار برای آنها هم دور از ذهن نیست

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

 
error

Enjoy this blog? Please spread the word :)

RSS20k
دریافت مطالب جدید از طریق ایمیل5k
مارادر فیسبوکتان به اشتراک بگذارید12k
از کانال یوتوب ما بازدید کنید14k
از کانال یوتوب ما بازدید کنید
extra smooth footnotes