قسمت دوم: پاسخ تشریحی به سوالِ، آیا مجاهدین تغییر کرده اند؟ رویکردشان به جنبش مهسا

مسعودرجوی و تغییرات شگرفش، رویکردش به جنبش مهسا و دیگر گروهها

آیا اعضاء مجاهدین سرمایه اند یا قربانیان مغزشویی نیازمند درمان

توضیحات تشریحی در مورد سوال ناقص مانده، آیا اعضای مجاهدین سرمایه اند یا...

پرگار بی بی سی با سازمان مجاهدین چه بایدکرد؟ با شرکت داود باقروند ارشد

برنامه پرگار با شرکت داود باقروند ارشد

گندزدایی جامعه سیاسی خارج کشور

گندزدایی جامعه سیاسی خارج کشور

Who are Mek cult? An inside report for the first time by defected High-ranking Mek and NCRI member.

An inside report for the first time by an ex-high-ranking member of Mek and NCRI based on the Mek’s own publications and ... Who assassinated the Americans in Tehran? Mek and Spying for Russia Did CIA destroy Mek-Russia spy net? How Mek retaliated? Seizure of US Embassy in Tehran? Mek’s Islamist Revolutionary Courts Mek and the Children in the Combat Mek and Saddam Hossein of Iraq and Saudi Arabia Mek as Assassinators Who is the head wife in Mek Leader’s Harem? Have they changed? How Maryam Rajavi deceives the western world? How Mek terrorism differs to ISIS and Al Qaeda terrorism? Why Mek is more dangerous? Use of 10-year-old children in combat by Mek. Who are the wives of the harem of the Caliph of the Mek? Mek’s planed courts and justice for their Islamic State describe by its Calipha. How the world can protect itself against terrorism?

مصطفی رجوی پدرش مسعودرجوی را به دادگاه کشانده است

در مطلب سپتامبر 2020 نیز تحت مطلب ” سخنی با مصطفی رجوی” نوشتم که دشمن مصطفی رجوی پدرش است و نه کس دیگر در آنچه مصطفی رجوی بعنوان ورود یا ادامه به مبارزه برای آزادی و… نامید، باید بداند که در این مسیر، دشمن اصلی اش، نه رژیم که مسعود رجوی خواهد بود.

آخرین پست ها

واکـاوی مـزدوری! سلطانی، خـدابنده، عـزتی، حسینی، یغـمایی، کـریمدادی، مصــداقی و پورحسین، منتقدین فرقه مافیایی رجوی. نقد آتشبیاران معرکه مشترک رجوی و سایت رهیافتگان

داود باقروند ارشد عضو علیرتبه سابق مجاهدین و شورای ملی مقاومت

محمدرضا روحانی مسئول مستعفی کمیسیون امور ملیتهای شورای ملی مقاومت: مسعود رجوی، ودرخواست اعدام امیر انتظام،حکم اعدام علی زرکش و مهدی افتخاری، دشنام به شاملو ،مرضیه ‌وتهدید جدا شدگان پناهنده در خارج کشور

محمدرضا روحانی مسئول مستعفی کمیسیون امور ملیتهای شورای ملی مقاومت: مسعود رجوی، ودرخواست اعدام امیر انتظام،حکم اعدام علی زرکش و مهدی افتخاری، دشنام به شاملو ،مرضیه ‌وتهدید جدا شدگان پناهنده در خارج کشور

تقدیم به امیروفا یغمایی که مسعودرجوی مادرش را جلو چشمانش ذبح کرد

مبارزه با رژیم یا فروپاشی درونی فرقه ای داعشی که میلیتاریسیم جهانی برای ایران تدارک دیده است

چرا رجوی نیاز دارد درخواست دیدار با اعضای در اسارتش را به نبرد دین بین فو تعبیر کند؟

افشای حقایق پشت پرده ضدیت با خانواده با اسناد سازمانی توسط داود باقروندارشد از مسئولین خانوادهها در مجاهدین

گسترش وطن فروشی در خارج کشور به سرکردگی رهبر همه وطن فروشان و دشمنان ایران

حمایت از تحریم و حمله نظامی به ایران خیانت به مردم و فاصله گرفتن آشکار از ایران و ایرانی

تحلیل طوفانِ سراسریِ جورج فلوید در آمریکا -داود باقروند ارشد

پایه اجتماعی فرقه رجوی (آمریکای نئوکانها) درحال فروپاشی است و رجوی برای صدمین بار بیگانه پرستیش به گل نشسته است

پربیننده ترین ها

ملاقات با نخست وزیر هلند آقای مارک روته در جریان کنگره سالانه حزب اتحاد احزاب لیبرال اتحادیه اروپا (آلده پارتی) در آمستردام. طی ملاقات ضمن معرفی خودو فرقه رجوی و نقض شدید حقوق بشر توسط این فرقه در آلبانی تشریح شد.

ملاقات با آقای گای فرهوفشتادت عضو پارلمان اروپا و رهبر فراکسیون لیبرالهای اتحادیه اروپا از سیاستمداران عالی و افشای همه ترفندهای فریب فرقه رجوی در زمینه ماهیت این فرقه و فشارها و توطئه هایی که علیه جدا شدگان اعمال میکند.

بنابه دعوت یو ان واچ جنبش نه به تروریسم و فرقه ها در نشست سالیانه حقوق بشر و دمکراسی شرکت کرد. خانم دکتر هشترودی بنا به دعوت جنبش نه به تروریسم وفرقه ها در این نشست شرکت کردند که حضور ایشان باعث خوشحالی جنبش نه به تروریسم و فرقه ها گردید. ایشان ضمن حضورفعالشان در نشست با اعضای عالیرتبه شرکت کننده در جلسه به بحث و گفتگو پرداختند. ازجمله با وزیر سابق دادگستری و عضو پارلمان کانادا آقای ایروین کولتر و از بنیانگذاران یوان هیومن راتس واچ مفصلا به بحث پرداختند. این کنفرانس سالیانه جهت شنیدن گزارشات قربانیان حقوق بشربرگزار میشود. در همین رابطه آقای داود ارشد رئیس جنبش نه به تروریسم و فرقه ها سخنانی بشرح زیر ایراد کردند:

درملاقات با دکترورنر هویر به اطلاع ایشان رسید که: فرقه رجوی در حال تدارک دیدن یک زندان ابدی موسوم به اشرف 3 در ‏محلی دورافتاده میباشد. این محل یک پایگاه نظامی متروکه آمریکایی می باشد با یک فرودگاه و یک سکوی هلی برد کوچک و ‏بخشی از سیستم های داخلی آن مستقیما از آمریکا آورده شده و نصب گردیده اند. از ایشان استمداد کمک شد. ‏

ملاقات با همسر نرگس محمدی در مقر ملل متحد ژنو-------آقای داود ارشد و خانم دکتر هشترودی با همسر نرگس محمدی در این ملاقات آقای تقی رحمانی همسر نرگس محمدی که خودشان نیز چندین نوبت زندان بوده اند از نقض حقوق بشر در ایران گزارشی به کنفرانس ارائه کردند و از تناقضات موجود در سیستم قضایی ایران در جریان محاکمه نسرین محمدی بطور مفصل و جامع سخن گفتند.خانم دکتر هشترودی و آقای مهندس ارشد با ایشان ابراز همدردی کردند و جزئیات بیشتری از موارد نقض حقوق بشر در فرقه تروریستی رجوی که در آن فعال بوده است را برای آقای تقی رحمانی تشریح نمودند.

دادخواهی علیه برده داری پناهجویان در تیرانا همچو لیبی توسط فرقه رجوی در دیدار آقای ارشد با نخست وزیران هلند و اسلووانیا

ملاقات با رهبر حزب دمکراتهای آزاد آلمان (اف پ د) آقای کریستین لیندنر در جریان کنگره سه روزه احزاب لیبرال اروپا در آمرستردام هلند. افشای جنایات فرقه رجوی علیه اعضا و جدا شدگان

آقای ارشد در مورد ادعای فرقه رجوی و حامیانش گفتند چند شاخص آشکار وجود دارد. چرا متحدین آنها بویژه آقای دکتر بنی صدر با پیش بینی سرنوشت آنها در عراق از آنها جدا شدند؟ چرا هیچ ایرانی چه مردمی چه سیاسیون در مراسم آنها شرکت نمیکنند؟ چرا این تشکیلات مجبور است جهت گردهمآیی هایش سیاهی لشکر کرایه کند؟ چرا این تشکیلات در ترس از مردم ایران اجازه نمیدهد با اعضایش درارتباط قراربگیرند؟ چرا ارتباط اعضایش را با جهان قطع میکند؟ چرا تمامی تحلیلگران برحقیقت نفرت مردم از این تشکیلات بدلیل همکاری با صدام را تاکید میکنند؟ چرا باید رجوی در داخل تشکیلاتش زندان و شکنجه برای اعضای خودش راه بیندازد؟ چرا مجبور است برای دریافت حمایت سیاسی هرچند بی ارزش منافع مردم ایران را به کسانیکه خود به کشتن آنها افتخار میکرده است بفروشد و حتی برای چند دقیقه سخنرانی آنها دهها هزار دلار بپردازد؟ چرا حتی عربستان حامی سیاسی و مالی آنها ارزیابیشان از آنها این استکه “هیچ جایگاهی در میان مردم ایران ندارند”؟ چرا در همین پارلمان اعضای سابق منتقدش را بقصد کشت میزند؟ چرا هر منتقدی ایرانی و حتی غیره ایرانی را جاسوس و مزدور رژیم!! میخواند؟ آیا بخاطر همین چرا ها نیست که: وقتی مردم ایران در سراسر کشور جهت خواسته هایشان دست به تظاهرات و اعتراض میزنند هیچ اسمی از آنها نمیآورند؟ آیا این مسئله پیامش غیر از این است که: مردم ایران رژیم حاضر را صد بار به فرقه رجوی ترجیح میدهند. و “تنها آلترناتیو دمکراتیک” جوکی بیش نیست.

خانم دکتر فریبا هشترودی: با یقین میگویم که مجاهدین شکنجه میکنند…. هشترودی1سرکار خانم دکتر فریبا هشترودی یکی از برجسته ترین زنان ایرانی جزء افتخارات ایرانیان در فرانسه، نویسنده و خبرنگار و فعال سیاسی که سابقا عضو شورای ملی مقاومت ایران بوده است که باید ایشان را بیشتر شناخت با علم یقینی در مورد فرقه تروریستی رجوی از درون آن سخن میگوید. وقتی به عمق پوسیدگی تشکل رجوی پی بردم جدا شدم بله

آخرین کلام مهدی تقوایی خطاب به مسعود رجوی

آخرین کلام مهدی تقوایی خطاب به مسعود رجوی

مهدی تقوایی از اعضای زندانی زمان شاه تشکیلات مجاهدین، که رضا رضایی در خانه او با ساواکی ها روبرو و خودکشی کرد. و مسئول چاپخانه مخفی سازمان بود. با همسر و دو فرزندش در مخالفت با انقلاب ایدئولژیک بعد از محاکمه اش در عراق به ارودگاه مرگ رمادی عراق فرستاده شدند تا در آنجا بپوسند.

بیانیه 14 تن

بیانیه 14 تن

نیروی خارج کشور چه میخواهد ‏و بیانیه 14 تن

مقالات پربیننده

فرقه ها در میان ما

دانش علمی شناخت و تمیزدادن فرقه از تشکل سیاسی

بدون شناخت علمی از فرقه های خطرناک تحلیل عملکردهای فرقه رجوی و اثرات بشدت مخرب آن بر اعضا و جداشدگان و خلاص شدن از فشارهای شکنجه گونه روانی مغزشویی های چندین دهساله غیرممکن است

خانم آناگومز نماینده پارلمان اروپا خواستار اخراج فرقه رجوی شد

افشاگریهای خانم سلطانی در رابطه مسعود رجوی با زنان مجاهد

افشاگریهای خانم سلطانی در رابطه مسعود رجوی با زنان مجاهد

قسمت سوم: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

قسمت سوم: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

قسمت دوم: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی امروز باید گفت آنچه را که فردا گفتنش دیر است

قسمت دوم: گفت و شنود با فرشته هدایتی: افشاگریهای فرشته هدایتی در مورد فرقه رجوی

قسمت اول: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

قسمت اول: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

سیامک نادری مرگهای مشکوک فرقه رجوی را افشا میکند

کشتن و سربه نیست کردنهای فرقه رجوی

سخنان آقای داود ارشد در پنجمین کنگره سکولاردمکراتهای ایران -کلن آلمان

سخنان آقای داود ارشد در پنجمین کنگره سکولاردمکراتهای ایران -کلن آلمان

فعالیت های ما در تصویر

افشاگری مشاور عالی مریم رجوی در مورد فرقه رجوی

 

سئوال مجلس از رئیس جمهوری ایران؛ نمایندگان از پاسخ‌های روحانی قانع نشدند

روحانیروحانی: چرا مردم نسبت به آینده ایران دچار تردید شده‌اند؟ حتی بالاتر نسبت به آینده عظمت نظام دچار شک و تردید شده اند؟”

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، برای پاسخ به سئوالات نمایندگان در جلسه علنی مجلس حضور یافت. پس از پایان توضیحات رئیس جمهوری، در مورد پاسخ او به سئوالات رای‌گیری به عمل آمد و مشخص شد نمایندگان از پاسخ وی به چهار از پنج سئوال مطرح شده قانع نشده‌اند.

آقای روحانی صبح سه‌شنبه، ٦ شهریور (٢٨ اوت)، همراه با شماری از مقامات دولت خود برای پاسخ به سئوالات تعدادی از نمایندگان در مورد عملکرد دولت در پنج محور در جلسه علنی مجلس شرکت کرد. ریاست جلسه را علی لاریجانی، رئیس مجلس، برعهده داشت. پس از سخنرانی چند تن از سئوال‌کنندگان و پاسخ رئیس جمهوری، در مورد این پاسخ‌ها به طور جداگانه رای‌گیری شد.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، درصورتی که نمایندگان مجلس از پاسخ‌های رییس جمهوری درباره سوالات مطروحه قانع نشوند، ممکن است این سئوالات به قوه قضاییه ارجاع شود. در مورد نتیجه جلسه روز سه‌شنبه، بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفته است که “هنوز بحث ارجاع سئوالات به قوه قضاییه مطرح نیست و معاونت تقنینی و حقوقدانان و کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی باید تطابق‌های لازم با قوانین مختلف را بدهند تا مشخص شود آیا تخلف یا استنکافی صورت گرفته است.”

آقای نعمتی گفت که به احتمال زیاد کمیته ویژه‌ای در مجلس برای بررسی این موضوع تشکیل خواهد شد.

سئوالاتی که در جلسه روز سه‌شنبه مطرح شد به عملکرد دولت در زمینه سیاست ارزی، قاچاق ارز و کالا، مبارزه با بیکاری، رشد اقتصادی و تحریم بانکی ارتباط داشت که مجلس در سه مورد اول پاسخ رئیس جمهوری را قانع کننده تشخیص نداد.

طبق ماده ۲۱۳ آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور موظف است حداکثر تا مدت یک ماه پس از اعلام وصول سؤال برای پاسخ به سوالات در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کند.

در مورد ترتیبات جلسه پاسخگویی رئیس جمهوری، طبق آئین‌نامه مجلس، نمایندگان منتخب سؤال‌کنندگان حداکثر ۳۰ دقیقه فرصت داشتند سؤال‌های اعلام شده را مطرح کنند و رییس‌جمهوری نیز حداکثر یک ساعت وقت داشت به این پرسش‌ها پاسخ دهد.

روحانی
نمایندگان مجلس پاسخ روحانی را در اکثر موارد قانع کننده ندانستند و آن را به قوه قضاییه ارجاع دادند

هنگام ورود آقای روحانی به مجلس، علی مطهری، نایب رئیس مجلس، و محمدرضا عارف، رئیس “فراکسیون امید” طرفدار دولت و تعدادی از اعضای این فراکسیون از او و همراهاتش استقبال کردند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، محمود علوی وزیر اطلاعات، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، عباس صالحی، وزیر ارشاد، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و همچنین محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهوری همراه آقای روحانی در این جلسه حضور یافتند.

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، و انوشیروان محسنی بندپی، سرپرست وزارت کار نیز آقای روحانی را در جلسه روز سه‌شنبه همراهی کردند.

روز ١٠ مرداد، علی لاریجانی رئیس مجلس، در جلسه علنی طرح سوال از رئیس‌جمهور با ۸۰ امضاء را اعلام وصول کرد اما آقای روحانی چهار روزبعد از اعلام وصول این سوال، در نامه‌ای به رئیس مجلس اظهار داشت که سؤال نمایندگان برخلاف قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس است اما افزود که “برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای‌اسلامی انشاء‌الله در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد و به سوالات پاسخ خواهم داد.”

در جلسه روز سه‌شنبه، در پنج مورد سئوالاتی در مورد عملکرد دولت مطرح شد و پنج تن از طراحان سوال رییس جمهوری به مدت ۳۰ دقیقه درباره این سوال‌ها صحبت کردند، سپس رییس جمهوری به پرسشهای آنان پاسخ داد.

طبق آیین نامه داخلی مجلس درخصوص پاسخ رییس‌جمهوری به هر یک از سؤالات از نظر قانع‌کننده بودن یا نبودن به صورت جداگانه رأی‌گیری می‌شود، چنانچه نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رییس‌جمهوری به هر سؤالی قانع نشوند، آن سؤال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

سوال از رئیس‌جمهوری در پنج محور اصلی شامل عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله، افزایش سریع نرخ ارز خارجی و در نتیجه کاهش شدید ارزش پول ملی تسلیم هیئت رئیسه شده بود.

سئوال نمایندگان

محمد دهقان، نایب رییس فراکسیون نمایندگان ولایی از جمله نمایندگان سئوال‌کننده بود. او گفت که “رییس جمهور باید بگوید چه کسانی به کشور خسارت وارد کرده‌اند” و افزود: “در ماه‌های اخیر ده‌ها میلیارد دلار ارز از کشور بدون برنامه برای واردات کالاهای لوکس و غیرضروری اختصاص داده شده است.” آقای دهقان خواستار شفافیت در زمینه اختصاص ارز به نرخ رسمی شد و گفت: ” اگر رانت و فسادی در کار نیست چرا لیست منتشر نمی‌شود تا مردم از آن مطلع شوند؟”

این نماینده مجلس، دولت را متهم کرد که از امکانات خود نیز خبر ندارد و گفت: “یک فرد با پنج کلاس درس، حساب اموال خود را دارد، چرا دولت با این همه ژنرال، مدیر و کارشناس حتی مسائل بدیهی را هم تشخیص نداد؟” وی اظهار داشت: “این اشکالات و بی‌تدبیری‌ها باعث شد ارزش پول ملی تا یک چهارم کاهش پیدا کند که نتیجه آن خالی شدن جیب و سفره مردم است. ده‌ها هزار میلیارد تومان و به باور برخی کارشناسان بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان در این شرایط پول به کیسه افراد مفت‌خور رفته است و درصد اندکی از آن به مردم رسیده‌ است.”

آقای دهقان یادآور شد که “طبق ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی هر کسی با اهمال باعث تضییع حقوق دولت شود علاوه بر مجازات باید جبران خسارت کند” و افزود: “بگویید چه کسانی به کشور خسارت وارد کرده و چگونه می‌توانید جبران کنید؟”

حسین نقوی‌حسینی، از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز از جمله نمایندگان سئوال‌کننده بود که در جلسه روز سه‌شنبه، بیکاری را مشکل اساسی جمهوری اسلامی توصیف کرد و گفت: در کشور ٥ میلیون بیکار وجود دارد” وی خطاب به حسن روحانی گفت: “آقای رئیس‌جمهور، اصل ۳۴ قانون اساسی از شما خواسته اشتغال مناسب، تامین اجتماعی و دستمزد مکفی برای ملت فراهم کنید.”

این نماینده مجلس پرسید: “شورای عالی اشتغال در طول ۵ سال مدیریت شما چه کرده است و بانک اطلاعات اشتغال سرانجامش چه شد و سرانجام طرح کارورزی شما چه شد؟”

آقای نقوی حسینی در عین حال اعلام کرد که “ما به دشمنان‌مان اعلام می‌کنیم آمریکا را له و تحریم را نابود می‌کنیم. آقای رئیس‌جمهور پشت سر شما هستیم و آنانی که ادعا دارند می‌توانند بین مسئولان و قوای کشور اختلاف ایجاد کنند کور خوانده‌اند.”

حمیدرضا فولادگر، نماینده اصفهان نیز در سئوال خود از حسن روحانی گفت که هنگام معرفی دولت، از برنامه‌های اقتصادی آن حمایت کرده بود اما افزود: “چرا به همان برنامه و برنامه‌های اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم پایبند نبودید؟”

آقای فولادگر در مورد وضعیت اقتصادی ایران گفت: “شرایط کشور امروز به سمت و سویی رفته است که هم معیشت مردم در تنگنا قرار گرفته و این روزها مردم سخت‌ترین شرایط اقتصادی را تحمل می‌کنند و هم فعالان اقتصادی به ویژه تولیدکنندگان و پیمان‌کاران بیشترین مشکلات را از ناحیه برخی از تصمیمات اجرایی دولت بر روی دوش خویش حس می‌کنند به نحوی که شاهد رکود پروژه‌های صنعتی و عمرانی هستیم.”

پاسخ روحانی

حسن روحانی در پاسخ خود به نمایندگان گفت که “امیدوارم با توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری نسبت به همین جلسه به من فرمودند بتوانم نکات موردنظر ایشان را دقیقاً مراعات کنم” و با اظهار اینکه سئوال کردن و پاسخ دادن به معنی ضعف نیست، افزود: “هیچ کس از مردم شریف ایران، از دوستان ما در جهان و یا دشمنان ما فکر نکنند امروز آغاز شکافی بین دولت و مجلس است. کاملاً این تصور اشتباه است؛ مجلس و دولت هدف بسیار بزرگی را بر دوش دارند و این بار مسئولیت را با همکاری همدیگر باید به مقصد برسانند. ”

آقای روحانی تلویحا مقامات آمریکایی را متهم کرد که به جلسه امروز چشم دوخته‌اند و افزود: “کاخ سفید فکر نکند از پایان این جلسه خوشحال خواهد بود؛ بداند از پایان این جلسه به شدت اندوهبار خواهد شد چون اتحاد بالاتر بین مجلس و دولت و قوه قضائیه و هر سه با نیروهای مسلح با نظارت و راهبری رهبرانقلاب است. نه ترسی از آمریکا داریم و نه از مشکلات و به خوبی از مشکلات عبور می‌کنیم.”

رئیس جمهوری از اینکه سئوالات نمایندگان شامل عملکرد او در هر دو دوره ریاست جمهوری ابراز تعجب کرد و گفت: “سؤال نمایندگان محترم القاعده آنچه من می‌فهم باید از دولت دوازدهم باشد نه یازدهم اما اشکال ندارد لحن سؤالات، سؤالات دولت یازدهم و دوازدهم است از نظر من هم ایرادی ندارد با اینکه دولت دوازدهم و یازدهم دو شخصیت حقوقی هستند.” وی گفت که سئوالاتی که نمایندگان مطرح کرده‌اند همان سئوالاتی که بسیاری از مردم هم دارند.

رئیس جمهوری با تایید وجود مشکلات اقتصادی، دیدگاه فعلی مردم نسبت به حکومت را مساله‌ای مهم‌تر دانست و گفـت: “اشتغال بسیار مهم است، بیکاری درد بزرگی است، نابسامانی بانکی مهم است، مساله رکود هم هست، ارز هم مهم است، اما در برابر امید مردم ناچیز است. چرا مردم نسبت به آینده ایران دچار تردید شده‌اند؟ حتی بالاتر نسبت به آینده عظمت نظام دچار شک و تردید شده‌اند؟”

آقای روحانی اظهار داشت که طبق آمار، در طول چهار سال و نیم، دولت در ایجاد رشد اقتصادی، کاهش تورم، ایجاد اشتغال وتعادل قیمت ارز و رونق اقتصادی موفق بوده و پرسید: “در این هفت هشت ماهه اخیر چرا ناگهان شرایط نویی آغاز شد؟ ممکن است بفرمائید که این شرایط از اشتغال، ارز و رکودو قاچاق و یا سیستم بانکی بود اما به نظر بنده اشکال از تصور مردم و ترسیم ملت ایران نسبت به آینده ایران بود، ناگهان تصور مردم نسبت به آینده ایران دچار تغییرشد واین درد، بزرگ است.”

سئوال مجلس از رئیس جمهوری ایران؛ نمایندگان از پاسخ‌های روحانی قانع نشدند

حسن روحانی در مورد نگرانی مردم گفت که “ما باید برای مردم توضیح دهیم که از مشکلات با هدایت رهبری وهماهنگی قوا ونیروهای مسلح عبور خواهیم کرد” وی گفت: “باید به ملت ایران بگوییم ما نخواهیم گذاشت توطئه‌های امریکا پیروز شود . ملت مطمئن باشد ما نمی‌گذاریم یک مشت ضد ایرانی که امروز در کاخ سفید جمع شده‌اند علیه ماها توطئه کنند.”

رئیس جمهوری در زمینه سئوالات نمایندگان گفت که به طور مختصر به آنها جواب می‌دهد اما مسئولان مربوطه در این جلسه حضور دارند و گزارش‌های آنان در تشریح سئوالات مربوط به شرایط اقتصادی کشور در اختیارشان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن روحانی پیش از پاسخ به سوال نمایندگان، در کتابچه‌ای که در بین نمایندگان و اصحاب رسانه توزیع شد درباره اقدامات دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، تحریم‌های بانکی، کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی و ارزهای خارجی و ارزش پول ملی توضیحاتی داده بود. این خبرگزاری می‌افزاید که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس جمهوی نمی‌تواند به صورت کتبی به سئوال نمایندگان پاسخ دهد و باید پاسخ خود را در همین جلسه بیان کند.

حسن روحانی در مورد عملکرد دولت در زمینه مبارزه با قاچاق کالا گفت که دادن یارانه به کالاها و پائین بودن قیمت ارز باعث انگیزه قاچاق کالا و به خصوص سوخت به خارج می‌شود و گفت که برای جلوگیری از قاچاق باید از تولید داخلی حمایت شود. وی عملکرد دولت در زمینه مبارزه باقاچاق را موثر توصیف کرد و با اعلام کاهش میزان قاچاق گفت: “ما چطور توانستیم از ۲۵ میلیارد دلار در چهار سال و نیم گذشته به ۱۲ و نیم میلیارد دلار برسیم؟ این تحول چگونه ایجاد شد؟ ستاد مبارزه با قاچاق نهادی فرا قوه‌ای است و مختص دولت نیست همه با هم داریم تلاش می‌کنیم.”

تظاهرات قم
روحانی: اگر وحدت داشته باشیم فیضیه، یعنی مرکز انقلاب اسلامی، تبدیل نمی‌شود به جایی که عده‌ای آب به آسیاب دشمن بریزند

رئیس جمهوری در دفاع از توافق هسته‌ای گفت: “برجام برای این بود که ما به دنیا بگوبیم که فعالیت صلح‌آمیز هسته ای، که آنها به دروغ گفتند غیر صلح‌آمیز است، و بر مبنای همین دروغ و اتهام ناروا قطعنامه‌های فراوانی را علیه ما تصویب کردند و به ذهن دنیا این چنین رساندند که برنامه هسته‌ای ایران خطری برای صلح جهانی است.”

حسن روحانی گفت که برجام دستاوردهایی داشته “که هرگز از بین نمی‌رود” و در توضیح این دستاوردها گفت: “تحریم تسلیحاتی کشور را که می‌گفت ایران نه حق خرید و نه حق فروش سلاح را دارد، این تحریم را به پنج سال تقلیل دادیم که دو سال و نیم آن گذشته و دو سال و نیم دیگر آزاد خواهد شد”

در مورد دستاوردهای اقتصادی برجام، او اظهار داشت که پس از توافق هسته‌ای، بسیاری از شرکت‌های خارجی به ایران بازگشتند و در اثبات این موضوع، به خروج آنها در شرایط کنونی استناد گرد و گفت: “شما همه می‌دانید و اگر تا دیروز تردید بود امروز می‌دانید که وقتی این شرکت‌ها از ایران می‌روند معلوم است که روزی آمده بودند که امروز می‌روند. اگر گفته می‌شود فلان بانک با ما از دیروز کار نمی‌کند، معلوم می‌شود که قبلا با ما کار می‌کرده است.”

رئیس جمهوری ایران در مورد استمرار برخی تحریم‌ها توضیح داد که “تحریم‌های ما بخشی هسته‌ای بود، بخشی از آن تحریم‌های اولیه آمریکا بود. بخشی از آن مربوط به سیستم بانکی است.” آقای روحانی در مورد دشواری ارتباط بانکی جمهوری اسلامی با خارج گفت: “در زمینه بانک ما چهار لایحه تقدیم مجلس کردیم؛ این چهار لایحه نه تنها برای روابط بانکی که برای حیثیت ایران اساسی است، ما کشوری هستیم ضد تروریسم و ضد پولشویی، بنابراین برای ما مهم است.” حسن روحانی با اشاره به لزوم تصویب قوانین مرتبط با مبارزه با پولشویی گفت که چهار لایحه باید در این زمینه تصویب شود که یکی از آنها تصویب شده و از نمایندگان خواست تا در تصویب سایر لوایح تسریع کنند و افزود: “تصویب این لوایح می‌تواند در روابط بانکی ما بسیار تاثیرگذار باشد.”

رئیس جمهوری عملکرد دولت در زمینه اشتغال را هم مثبت دانست و گفت که هنگام آغاز به کار دولت او، “اشتغال خالص ما فقط ده هزار نفر بوده است، ولی امروز اشتغال خالص کشور در طول ۵ سال گذشته ۲میلیون و ۷۰۰هزار نفر بوده است که یک افتخار بزرگ برای کشور است.”

وی گفت “اینکه ما بیکاری مزمن چند ساله داریم درست است؛ رقم بیکاری ما ۱۲.۱ دهم است که بسیار زیاد است و قابل قبول نیست.” آقای روحانی اظهار داشت: “اگر دولت یازدهم و دوازدهم مثل دولت نهم و دهم در اشتغال کار می‌کرد امروز رقم بیکاری ما به جای ۱۲ درصد ۲۲ درصد بود.” وی افزود: “البته اشتغال سرمایه خارجی، امنیت داخلی و شرایط خاص سکون و آرامش سیاسی می‌خواهد.”

حسن روحانی همچنین گفت که رشد متوسط اقتصاد ایران طی ٥ سال گذشته بالای ٤ درصد بوده در حالیکه در دولت‌های نهم و دهم فقط ٢.٢ درصد بود. وی گفت که به این ترتیب، رکود به معنی فنی آن در ایران وجود ندارد.

در مورد بحران ارزی به خصوص در ماه‌های اخیر، آقای روحانی گفت: “به چه دلیل وضعیت امروز این چنین شد؟ آیا عامل اقتصادی بود، یا عامل سیاسی بود، یا عامل روانی بود و یا همه اینها بود؟ من در نوبت دوم اشاره بیشتری به این سوال می‌کنم که در زمینه ارز مسائل اجتماعی، روانی و مسائل سیاست خارجی آثارش بیشتر بوده است تا مسائل اقتصادی.”

در پاسخ به عدول از برنامه ارز تک-نرخی اعلام شده توسط دولت، حسن روحانی گفت: “اینکه ما در یک مقطعی تصمیم گرفتیم و تصمیم‌مان را بعدا عوض کردیم، خیلی طبیعی است. ما قبل از تحریم آمریکا یک جور تصمیم گرفتیم بعد از تحریم آمریکا جور دیگری تصمیم گرفتیم.” رئیس جمهوری انتقاد از تامین ارز برای برخی مصارف مانند ارز مسافرتی را مردود دانست و گفت: “اینکه می‌گویید چرا به مسافر ارز‌ دادید خوب وقتی به مسافر ارز ندهیم ارز خود را از کوچه پس کوچه‌ها تهیه می‌کند و همان ارز کوچه پس کوچه است که تبدیل به نرخی می‌شود که روی زندگی و کسب و کار مردم تاثیر می‌گذارد.” او گفت که تامین ارز مسافرتی هم برای کنترل نرخ ارز بوده است.

دیماه
روحانی حرکت اعتراضی دی ماه سال گذشته را از عوامل نگرانی مردم دانسته است

تحلیل بازگشت‌ تحریم‌های آمریکا

حسن روحانی بخشی از سخنرانی خود در پاسخ به سئوالات گروهی از نماینگان مجلس را به ابراز نظر در مورد انگیزه بازگشت تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی اختصاص داد و به خصوص رئیس جمهوری آمریکا را مورد حمله قرار داد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در جریان مبارزات انتخاباتی خود از برجام به عنوان یک “توافق بد” انتقاد کرده و گفته بود که امضای آن از سوی آمریکا به ایران امکان داد تا با رهایی از فشار تحریم‌های هسته‌ای، به امکانات مالی جهت دنبال کردن برنامه‌هایی که از نظر آمریکا خطرناک بوده دست یابد. وی برنامه موشک بالیستیکی، حضور و برخورد نظامی و سیاسی ایران در منطقه از جمله سوریه، یمن، حزب‌الله لبنان، عراق و بحرین ونقض حقوق بشر در داخل ایران را از نتایج لغو تحریم‌هسته‌ای اعلام کرده و گفته بود که حکومت ایران به جای استفاده از منافع مالی برجام برای بهبود شرایط اقتصادی مردم این کشور، آنها را، به گفته او، برای “حمایت از تروریسم و ایجاد بی‌ثبای در منطقه” به کار برد.

رئیس جمهوری آمریکا در اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد که این کشور از برجام خارج خواهد شد. این تصمیم با انتقاد سایر امضاکنندگان برجام شامل کشورهای اروپایی، چین و روسیه مواجه شده است.

حسن روحانی در تفسیر تصمیم آقای ترامپ، تظاهرات دی ماه سال گذشته در ابراز مخالفت با جمهوری اسلامی در شماری از شهرهای ایران را عامل اتخاذ این تصمیم‌ دانست و گفت: “حادثه دی ماه آقای ترامپ را به طمع انداخت تا اینکه در اواخر دی ماه اعلام کند من در برجام نمی‌مانم مگر آنکه اروپا و دیگران با من راجع به بند غروب و مساله موشک همراه شوند و اگر همراه نشوند یک جانبه خارج می‌شوم.”

آقای روحانی گفت “بعد از این تهدید می‌بینیم که با آن ناآرامی در داخل و تهدیدات از بیرون، مردم نگران شدند” و افزود: “برادران وخواهران بدانید تخریب خرابی می‌آورد، بدانید سیاه‌نمایی زندگی مردم را به سمت سیاهی می‌برد و کلام نیست، فقط اجتماع نیست فقط، شعار در گوشه و کنار نیست.”

رئیس جمهوری در اشاره‌ای تلویحی به حوادث چند روز اخیر از جمله شعارهای تند و تهدید تلویحی علیه جان او در جریان تظاهرات گروهی از روحانیون در قم، گفت: “دلم برای اینها نمی‌سوزد و اگر من تهدید به ترور شوم برای من مهم نیست، اما چه شد عده ای جرات کردند رییس جمهوری کشور را تهدید به مرگ کنند؟ چون حس کردند بین ما و شما فاصله است و به غلط فکر کردند بین مجلس و دولت و قوه قضاییه فاصله است.”

وی گفت: “ما اگر وحدت داشته باشیم فیضیه، یعنی مرکز انقلاب اسلامی، تبدیل نمی‌شود به جایی که عده‌ای آب به آسیاب دشمن بریزند، باید با هم متحد شویم ودست در دست هم پشت رهبری حرکت کنیم .”

جزئیات رای مجلس

به گزارش خانه ملت، در پایان اظهارات حسن روحانی، در مورد پاسخ او به سئوالات رای‌گیری به عمل آمد و نمایندگان از پاسخ او به چهار مورد از پنج سئوال قانع نشدند.

در مورد سیاست ارزی، از مجموع ٢٧١ نماینده حاضر در جلسه، ۶۸ نماینده به پاسخ رئیس جمهوری رأی موافق، ۱۹۶ نماینده رأی مخالف و ۸ نماینده رأی ممتنع دادند. و به این ترتیب، مجلس از پاسخ رئیس جمهوری در این زمینه قانع نشد.

پس از نظرات نماینده سوال کننده و پاسخ‌های رئیس جمهور درباره کنترل قاچاق کالا و ارز، از مجموع ٢٧١ رای، نمایندگان با ۱۲۳ رای موافق ، ۱۳۸ رای مخالف و ۶ رای ممتنع، پاسخ‌های رئیس جمهور در حوزه کنترل قاچاق و ارز قانع کننده ندانستند.

در مورد پاسخ رئیس جمهوری پیرامون عملکرد دولت برای کاهش نرخ بیکاری،نمایندگان با ۷۴ رای موافق، ۱۹۰ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۷۳ نماینده حاضر پاسخ او را قانع‌کننده ندانستند .

در مورد قانع کننده بودن توضیحات حسن روحانی در زمینه مبارزه با بیکاری، که یکی دیگر از سئوالات مطرح شده بود، از ٢٧٢ نماینده، ۱۱۶ نفر رای موافق، ۱۵۰ رای مخالف و ۶ رای ممتنع دادند و در نتیجه، پاسخ رئیس جمهوری به این سئوال هم برای نمایندگان قانع کننده نبود.

اما در مورد تحریم بانکی، نمایندگان حاضر در جلسه با ۱۳۷ رای موافق ، ۱۳۰ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از ۲۷۱ نماینده حاضر پاسخ های رئیس جمهور در حوزه استمرار تحریم‌های بانکی را قانع کننده دانستند.

ماده ١٢٣ آئین‌نامه مجلس: رئیس جمهور موظف است ظرف یک ‌ماه از تاریخ دریافت سؤال یا سؤالات، در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سؤال یا سؤالات مطروحه نمایندگان پاسخ گوید مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس شورای اسلامی. مدت طرح سؤال یا سؤالات از طرف نمایندگان منتخب سؤال‌کنندگان حداکثر سی دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ‌ساعت است که طرفین می‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم نمایند. در این صورت همه سؤالات و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر یک از دوطرف بیان می‌شود و در بخش دوم ابهامات سؤال‌کنندگان و پاسخ‌های رئیس جمهور مطرح می‌گردد.

تبصره- پس از این مرحله، درباره پاسخ رئیس جمهور به هر یک از سؤالات از نظر قانع‌کننده بودن به صورت جداگانه رأی‌گیری می‌شود. چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس جمهور به سؤالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سؤال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سؤال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

در عین حال، به گفته برخی کارشناسان در قانون مجازات اسلامی در مورد تکالیف قوه قضاییه در قبال ارجاع عدم اقناع نمایندگان از پاسخ رئیس جمهوری تصریح ندارد و ظاهرا تنها در صورت بروز تخلف از موارد مصروحه در قانون، قوه قضاییه خود را ملزم به اقدام قضایی می‌داند. در غیراینصورت، ارجاع به قوه قضاییه بیشتر به معنی فشار بر اعتبار دولت تلقی می‌شود.

این نخستین باری نیست که در اجرای اصل ۸۸ قانون اساسی، سئوال از رئیس جمهوری مطرح می‌شود. در اسفندماه سال ۱۳۹۰ نیز محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری وقت، در مجلس حاضر شد و به سئوالات نمایندگان پاسخ داد.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

 
error

Enjoy this blog? Please spread the word :)

RSS20k
دریافت مطالب جدید از طریق ایمیل5k
مارادر فیسبوکتان به اشتراک بگذارید12k
از کانال یوتوب ما بازدید کنید14k
از کانال یوتوب ما بازدید کنید
extra smooth footnotes