قسمت دوم: پاسخ تشریحی به سوالِ، آیا مجاهدین تغییر کرده اند؟ رویکردشان به جنبش مهسا

مسعودرجوی و تغییرات شگرفش، رویکردش به جنبش مهسا و دیگر گروهها

آیا اعضاء مجاهدین سرمایه اند یا قربانیان مغزشویی نیازمند درمان

توضیحات تشریحی در مورد سوال ناقص مانده، آیا اعضای مجاهدین سرمایه اند یا...

پرگار بی بی سی با سازمان مجاهدین چه بایدکرد؟ با شرکت داود باقروند ارشد

برنامه پرگار با شرکت داود باقروند ارشد

گندزدایی جامعه سیاسی خارج کشور

گندزدایی جامعه سیاسی خارج کشور

Who are Mek cult? An inside report for the first time by defected High-ranking Mek and NCRI member.

An inside report for the first time by an ex-high-ranking member of Mek and NCRI based on the Mek’s own publications and ... Who assassinated the Americans in Tehran? Mek and Spying for Russia Did CIA destroy Mek-Russia spy net? How Mek retaliated? Seizure of US Embassy in Tehran? Mek’s Islamist Revolutionary Courts Mek and the Children in the Combat Mek and Saddam Hossein of Iraq and Saudi Arabia Mek as Assassinators Who is the head wife in Mek Leader’s Harem? Have they changed? How Maryam Rajavi deceives the western world? How Mek terrorism differs to ISIS and Al Qaeda terrorism? Why Mek is more dangerous? Use of 10-year-old children in combat by Mek. Who are the wives of the harem of the Caliph of the Mek? Mek’s planed courts and justice for their Islamic State describe by its Calipha. How the world can protect itself against terrorism?

مصطفی رجوی پدرش مسعودرجوی را به دادگاه کشانده است

در مطلب سپتامبر 2020 نیز تحت مطلب ” سخنی با مصطفی رجوی” نوشتم که دشمن مصطفی رجوی پدرش است و نه کس دیگر در آنچه مصطفی رجوی بعنوان ورود یا ادامه به مبارزه برای آزادی و… نامید، باید بداند که در این مسیر، دشمن اصلی اش، نه رژیم که مسعود رجوی خواهد بود.

آخرین پست ها

واکـاوی مـزدوری! سلطانی، خـدابنده، عـزتی، حسینی، یغـمایی، کـریمدادی، مصــداقی و پورحسین، منتقدین فرقه مافیایی رجوی. نقد آتشبیاران معرکه مشترک رجوی و سایت رهیافتگان

داود باقروند ارشد عضو علیرتبه سابق مجاهدین و شورای ملی مقاومت

محمدرضا روحانی مسئول مستعفی کمیسیون امور ملیتهای شورای ملی مقاومت: مسعود رجوی، ودرخواست اعدام امیر انتظام،حکم اعدام علی زرکش و مهدی افتخاری، دشنام به شاملو ،مرضیه ‌وتهدید جدا شدگان پناهنده در خارج کشور

محمدرضا روحانی مسئول مستعفی کمیسیون امور ملیتهای شورای ملی مقاومت: مسعود رجوی، ودرخواست اعدام امیر انتظام،حکم اعدام علی زرکش و مهدی افتخاری، دشنام به شاملو ،مرضیه ‌وتهدید جدا شدگان پناهنده در خارج کشور

تقدیم به امیروفا یغمایی که مسعودرجوی مادرش را جلو چشمانش ذبح کرد

مبارزه با رژیم یا فروپاشی درونی فرقه ای داعشی که میلیتاریسیم جهانی برای ایران تدارک دیده است

چرا رجوی نیاز دارد درخواست دیدار با اعضای در اسارتش را به نبرد دین بین فو تعبیر کند؟

افشای حقایق پشت پرده ضدیت با خانواده با اسناد سازمانی توسط داود باقروندارشد از مسئولین خانوادهها در مجاهدین

گسترش وطن فروشی در خارج کشور به سرکردگی رهبر همه وطن فروشان و دشمنان ایران

حمایت از تحریم و حمله نظامی به ایران خیانت به مردم و فاصله گرفتن آشکار از ایران و ایرانی

تحلیل طوفانِ سراسریِ جورج فلوید در آمریکا -داود باقروند ارشد

پایه اجتماعی فرقه رجوی (آمریکای نئوکانها) درحال فروپاشی است و رجوی برای صدمین بار بیگانه پرستیش به گل نشسته است

پربیننده ترین ها

ملاقات با نخست وزیر هلند آقای مارک روته در جریان کنگره سالانه حزب اتحاد احزاب لیبرال اتحادیه اروپا (آلده پارتی) در آمستردام. طی ملاقات ضمن معرفی خودو فرقه رجوی و نقض شدید حقوق بشر توسط این فرقه در آلبانی تشریح شد.

ملاقات با آقای گای فرهوفشتادت عضو پارلمان اروپا و رهبر فراکسیون لیبرالهای اتحادیه اروپا از سیاستمداران عالی و افشای همه ترفندهای فریب فرقه رجوی در زمینه ماهیت این فرقه و فشارها و توطئه هایی که علیه جدا شدگان اعمال میکند.

بنابه دعوت یو ان واچ جنبش نه به تروریسم و فرقه ها در نشست سالیانه حقوق بشر و دمکراسی شرکت کرد. خانم دکتر هشترودی بنا به دعوت جنبش نه به تروریسم وفرقه ها در این نشست شرکت کردند که حضور ایشان باعث خوشحالی جنبش نه به تروریسم و فرقه ها گردید. ایشان ضمن حضورفعالشان در نشست با اعضای عالیرتبه شرکت کننده در جلسه به بحث و گفتگو پرداختند. ازجمله با وزیر سابق دادگستری و عضو پارلمان کانادا آقای ایروین کولتر و از بنیانگذاران یوان هیومن راتس واچ مفصلا به بحث پرداختند. این کنفرانس سالیانه جهت شنیدن گزارشات قربانیان حقوق بشربرگزار میشود. در همین رابطه آقای داود ارشد رئیس جنبش نه به تروریسم و فرقه ها سخنانی بشرح زیر ایراد کردند:

درملاقات با دکترورنر هویر به اطلاع ایشان رسید که: فرقه رجوی در حال تدارک دیدن یک زندان ابدی موسوم به اشرف 3 در ‏محلی دورافتاده میباشد. این محل یک پایگاه نظامی متروکه آمریکایی می باشد با یک فرودگاه و یک سکوی هلی برد کوچک و ‏بخشی از سیستم های داخلی آن مستقیما از آمریکا آورده شده و نصب گردیده اند. از ایشان استمداد کمک شد. ‏

ملاقات با همسر نرگس محمدی در مقر ملل متحد ژنو-------آقای داود ارشد و خانم دکتر هشترودی با همسر نرگس محمدی در این ملاقات آقای تقی رحمانی همسر نرگس محمدی که خودشان نیز چندین نوبت زندان بوده اند از نقض حقوق بشر در ایران گزارشی به کنفرانس ارائه کردند و از تناقضات موجود در سیستم قضایی ایران در جریان محاکمه نسرین محمدی بطور مفصل و جامع سخن گفتند.خانم دکتر هشترودی و آقای مهندس ارشد با ایشان ابراز همدردی کردند و جزئیات بیشتری از موارد نقض حقوق بشر در فرقه تروریستی رجوی که در آن فعال بوده است را برای آقای تقی رحمانی تشریح نمودند.

دادخواهی علیه برده داری پناهجویان در تیرانا همچو لیبی توسط فرقه رجوی در دیدار آقای ارشد با نخست وزیران هلند و اسلووانیا

ملاقات با رهبر حزب دمکراتهای آزاد آلمان (اف پ د) آقای کریستین لیندنر در جریان کنگره سه روزه احزاب لیبرال اروپا در آمرستردام هلند. افشای جنایات فرقه رجوی علیه اعضا و جدا شدگان

آقای ارشد در مورد ادعای فرقه رجوی و حامیانش گفتند چند شاخص آشکار وجود دارد. چرا متحدین آنها بویژه آقای دکتر بنی صدر با پیش بینی سرنوشت آنها در عراق از آنها جدا شدند؟ چرا هیچ ایرانی چه مردمی چه سیاسیون در مراسم آنها شرکت نمیکنند؟ چرا این تشکیلات مجبور است جهت گردهمآیی هایش سیاهی لشکر کرایه کند؟ چرا این تشکیلات در ترس از مردم ایران اجازه نمیدهد با اعضایش درارتباط قراربگیرند؟ چرا ارتباط اعضایش را با جهان قطع میکند؟ چرا تمامی تحلیلگران برحقیقت نفرت مردم از این تشکیلات بدلیل همکاری با صدام را تاکید میکنند؟ چرا باید رجوی در داخل تشکیلاتش زندان و شکنجه برای اعضای خودش راه بیندازد؟ چرا مجبور است برای دریافت حمایت سیاسی هرچند بی ارزش منافع مردم ایران را به کسانیکه خود به کشتن آنها افتخار میکرده است بفروشد و حتی برای چند دقیقه سخنرانی آنها دهها هزار دلار بپردازد؟ چرا حتی عربستان حامی سیاسی و مالی آنها ارزیابیشان از آنها این استکه “هیچ جایگاهی در میان مردم ایران ندارند”؟ چرا در همین پارلمان اعضای سابق منتقدش را بقصد کشت میزند؟ چرا هر منتقدی ایرانی و حتی غیره ایرانی را جاسوس و مزدور رژیم!! میخواند؟ آیا بخاطر همین چرا ها نیست که: وقتی مردم ایران در سراسر کشور جهت خواسته هایشان دست به تظاهرات و اعتراض میزنند هیچ اسمی از آنها نمیآورند؟ آیا این مسئله پیامش غیر از این است که: مردم ایران رژیم حاضر را صد بار به فرقه رجوی ترجیح میدهند. و “تنها آلترناتیو دمکراتیک” جوکی بیش نیست.

خانم دکتر فریبا هشترودی: با یقین میگویم که مجاهدین شکنجه میکنند…. هشترودی1سرکار خانم دکتر فریبا هشترودی یکی از برجسته ترین زنان ایرانی جزء افتخارات ایرانیان در فرانسه، نویسنده و خبرنگار و فعال سیاسی که سابقا عضو شورای ملی مقاومت ایران بوده است که باید ایشان را بیشتر شناخت با علم یقینی در مورد فرقه تروریستی رجوی از درون آن سخن میگوید. وقتی به عمق پوسیدگی تشکل رجوی پی بردم جدا شدم بله

آخرین کلام مهدی تقوایی خطاب به مسعود رجوی

آخرین کلام مهدی تقوایی خطاب به مسعود رجوی

مهدی تقوایی از اعضای زندانی زمان شاه تشکیلات مجاهدین، که رضا رضایی در خانه او با ساواکی ها روبرو و خودکشی کرد. و مسئول چاپخانه مخفی سازمان بود. با همسر و دو فرزندش در مخالفت با انقلاب ایدئولژیک بعد از محاکمه اش در عراق به ارودگاه مرگ رمادی عراق فرستاده شدند تا در آنجا بپوسند.

بیانیه 14 تن

بیانیه 14 تن

نیروی خارج کشور چه میخواهد ‏و بیانیه 14 تن

مقالات پربیننده

فرقه ها در میان ما

دانش علمی شناخت و تمیزدادن فرقه از تشکل سیاسی

بدون شناخت علمی از فرقه های خطرناک تحلیل عملکردهای فرقه رجوی و اثرات بشدت مخرب آن بر اعضا و جداشدگان و خلاص شدن از فشارهای شکنجه گونه روانی مغزشویی های چندین دهساله غیرممکن است

خانم آناگومز نماینده پارلمان اروپا خواستار اخراج فرقه رجوی شد

افشاگریهای خانم سلطانی در رابطه مسعود رجوی با زنان مجاهد

افشاگریهای خانم سلطانی در رابطه مسعود رجوی با زنان مجاهد

قسمت سوم: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

قسمت سوم: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

قسمت دوم: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی امروز باید گفت آنچه را که فردا گفتنش دیر است

قسمت دوم: گفت و شنود با فرشته هدایتی: افشاگریهای فرشته هدایتی در مورد فرقه رجوی

قسمت اول: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

قسمت اول: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

سیامک نادری مرگهای مشکوک فرقه رجوی را افشا میکند

کشتن و سربه نیست کردنهای فرقه رجوی

سخنان آقای داود ارشد در پنجمین کنگره سکولاردمکراتهای ایران -کلن آلمان

سخنان آقای داود ارشد در پنجمین کنگره سکولاردمکراتهای ایران -کلن آلمان

فعالیت های ما در تصویر

افشای پولشویی های فرقه رجوی

 

سرشت علم- قسمت اول دکتر ریموند رخشانی

دکتر ریموند رخشانی *

انسان‌ها اغلب راهکار‌های گوناگونی را برایِ شناخت پدید آورده­اند: دین، فلسفه، هُنر، منِش[۱] و علم همه و همه به ما یاری داده­اند تا مکانِ خود را در جهان طبیعی بشناسیم.[۲] علم به عنوان روشی‌ برای پرسش و پاسخ پیرامونِ جنبه‌های ملموسِ دنیای فیزیکی‌ ما جایگاهی‌ ویژه دارد.

علم متکی‌ بر مشاهداتی تجدیدپذیر، مستقلا اثبات­پذیر و متکی‌ بر دلایل، فرضیات و تدبیر‌ها و نیز متکی‌ بر آزمون‌هایِ کنترل­شده است. علم اغلب به نحوی بنیادین با دیگر روش‌های شناخت متفاوت است زیرا که متکی‌ بر واقعیات و گواه‌هایی‌ پیرامون پدیده‌هایی فیزیکی‌ است که مستقلا اثبات­پذیر هستند.[۳]

  • علم از دین که اغلب باور‌های آزمون­ ناپذیر را تبدیل به حقایقی خدشه ­ناپذیر می‌‌کند متفاوت است. دین متکی‌ بر باور و اعتقاد و ایمان است[۴].
  • علم از هنر هم که بیان و نمایش بینشی ویژه­ از گوناگونی­ها[۵] است و متکی‌ بر برداشت هر هنرمندی­ست، متفاوت است.
  • علم از فلسفه هم که با تفاسیر اِنگاشتی نوین و با ارزیابی مجدد ارزش‌ها و با دگرگونه­ نگری به ارزش‌های[۶] آدمی‌ سر و کله می‌‌زند متفاوت است. فلسفه اغلب متکی‌ بر روشی علمی[۷]‌ نیست. فلسفه از علم متفاوت است و از نظر اجرایی، توانایی‌ بازتولید تجربه‌هایِ فیزیکی‌ مستقلا اثبات­پذیر و بازتولید شواهد و گواه­ های آزمون­ پذیر را ندارد. اصولا آغاز دنیای مدرن یا آغازمدرنیته یا آغاز شرایط تاریخی مدرن با گذر انسان از فلسفه­باوری کهن (قیاس و ذهنی­گرایی) به علم­باوری (مشاهده، آزمون مستقل و تجربه) بوده است.[۸]
  • علم از دانش‌های[۹] سیاسی و اجتماعی هم که متکی‌ بر میزانِ گوناگونی از تفاسیر از وقایعِ گذشته و امروز هستند متفاوت است.
  • علم از شِبه‌علم نیز که متکی‌ بر مشاهدات تجدید ناپذیر یا غیرقابل بازتولید هستند و مستقلا اثبات­ناپذیرند متفاوت است.[۱۰]
  • این روش‌های دیگر شناخت و این دانش‌ها از قبیل دین، هنر، فلسفه و” علوم” سیاسی و اجتماعی مسلما در سیر تکامل بشر، متکی‌ بر نیازهایی تاریخی برای پاسخگویی به پرسش‌های شخصی و انفرادی انسان بوجود آمدند اما امروزه علم شمرده نمی‌‌شوند و اغلب منطبق با روشی‌ علمی‌ هم نیستند.[۱۱]

فرآیند‌هایِ علمی ابزارهای بسیار توانمندی را برای مشاهدهی جهان و یادگیری کارکرد آن، برای پیش­بینی‌ وقایعِ آتی جهان و برای کشف راهکار‌هایی نوین جهت تغییر و تعدیلِ نسبی‌ محیط پیرامونی ما در اختیار ما قرار می­دهند.[۱۲]

مدرنیته یعنی‌ شرایطِ تاریخی مدرن، نیاز به این دارد که شهروندان از نظر علمی‌ باسواد باشند.

  • سواد علمی[۱۳]‌  اغلب به شهروندان این امکان را می­دهد تا تصمیم‌هایی آگاهانه بگیرند. محتوای علم،‌ اساس شناخت کارکردِ فرآورده‌ها (چرا و چگونه چنین کنشی دارند) در هر جامعه است.
  • فرآیندِ جستار علمی، متکی‌ بر روش علمی‌ و بر چارچوب اندیشه­ی انتقادی[۱۴] به گزینه‌های فردی آدمی‌ شکل می‌‌بخشد.
  • سواد علمی‌ برای کار در مشاغلی که متکی‌ بر علم هستند و برای کاربرد ابزارهایی که از درونِ کشف‌های علمی‌ پدید آمده­اند، ضروری­است .پزشکی‌ نوین، اجرایِ قانون و اجرایِ هرگونه کسب و کارِ مدرن هم اغلب متکی‌ بر سواد علمی‌  هستند.
  • سوادِ علمی،‌ زیرساختِ آموزشی به کودکان را درباره­ی جهان فراهم می­سازد. والدین و آموزگارانی که سوادِ علمی‌ دارند، در بیشتر موارد، کنجکاویِ طبیعی کودکان پیرامونِ جهان طبیعی را تقویت می­کنند.
  • سواد علمی‌ به انسان فرصت آن را می­دهد تا اعماقِ جستار مستمر آدمی‌ را برای کشف و جهان­پژوهی با دیگران سهیم باشد. هر روزه دانشمندانِ حوزه‌های علم، کشف و اختراع جدیدی را که هیچ بشری قبلا نمی­دانست با دیگران شریک می­شوند.

اگرچه عملکرد علم، اغلب تحلیل و اثبات و در بیشتر موارد توضیح فرضیات است[۱۵] اما هر انسانی‌ می­تواند علم را بیاموزد و سواد علمی‌ داشته باشد. اصول بنیادین علمی[۱۶]‌ می­توانند به سادگی‌ و بی­­نیاز از زبانی‌ پیچیده و یا بدون فرمول‌های انتزاعیِ ریاضی) همانگونه که در این کتاب به نحوی قابل فهم تلاش شده‌ (ارائه داده شوند.

چندین تفسیر متضاد از سواد علمی بعلاوه­ی بسیاری معانی متناقض[۱۷]، اغلب مسایل را پیچیده و سردرگم نموده و اصلاحات و رفرم­های لازم برای آموزش علم‌ را مشکل کرده­اند.

سواد علمی‌، دانشِ فنی[۱۸]‌ نیست و منحصر به دانشمندانِ حوزه­ی علم هم نیست. نیازی هم نیست که لزوماً دانشمند و یا عالِم  بود تا اکتشافات بزرگ علمی‌ را درک کرد و تحسین نمود. برای نمونه در همین کتاب بسیاری اکتشافات علمی‌، روش‌های علمی‌ و ابزار‌های امروزی فنی‌ به نحوی قابل فهم و معنامند معرفی‌ شده­اند تا حتی نوجوانان سال‌های آخر دبیرستانی هم با آنها آشنا شوند.

برای نمونه­ای دیگر مثلا در آمریکا برای تدوینِ استاندارد‌های ملی‌ آموزش علمی‌، هزاران استاد و دانشمند نتیجه­ی اجماع فکری و اتفاقِ نظر خود را پیرامون محتوای لازم و شیوه­ی تدریس شهروندان جهت دستیابی به سواد علمی‌ در کتابی ارائه کرده­اند.[۱۹] این سند، زیرساختِ لازم برایِ برنامه­ی آموزشِ علم‌ را در مدارس و دانشگاه‌ها فراهم می‌کند. ذکرِ دو نکته­ی کلیدیِ این سند ضروری است:

  • سواد علمی‌ اغلب  بر اساس شناختِ از چند فرا اصل[۲۰] است بیش از آنکه متکی‌ بر زبانی‌ پیچیده یا واژگانی جامع و اطلاعاتی‌ واقع­گونه باشد.
  • سواد علمی‌ همچنین متکی‌ بر روش علمی‌  است – یعنی‌ اغلب  متکی‌ بر فرآیند جستاری­ست که از طریقِ آن پرسش‌ها پیرامونِ جهان طبیعی مطرح شده و پاسخ داده می­شوند.

علم کوششی انسانی‌ است و ساخت سازمانی مشخصِ خود را دارد. تقسیم‌های خشک و ثابت علم به بخش‌هایِ غیرقابلِ­تغییر ممکن است فراگیری سواد علمی شهروندان ‌ را به تعویق انداخته باشد، اگرچه دلایل خود را داشته است. در واقع دیسیپلین‌های متفاوت علمی‌ نظام­مندی واضح خود را دارند[۲۱].

فیزیک که مطالعه­ی ماده و انرژی و نیرو و حرکت اجسام است نخستین پله­ی این نظام­مندی­ست زیرا که قوانین فیزیک در همه­ی سیستم‌هایِ طبیعی، چه جاندار و بی­­جان و چه کوچک و چه بزرگ، کارکرد دارند:

  • فیزیک کلاسیک اغلب به پدیده‌های روزمره از قبیل ماده، انرژی، نیروها و حرکت می­پردازد.
  • فیزیک مدرن[۲۲] اما به حوزه‌هایی‌ وارد می­شود که فراسویِ تجربه‌های روزمره­ی ما هستند مانند اجسامِ بسیار کوچک یا بی­نهایت عظیم و یا بسیار پرسرعت که نیازمند قوانین فیزیکی‌ جدیدی در زمینه‌های مکانیک کوانتومی[۲۳]، فیزیک هسته­ای، فیزیک ذره­ای و نسبیت هستند.

شیمی‌ مطالعه­ی درهم­کنش‌های ملکولی و اتمی‌ به ویژه مطالعه­ی واکنش‌های شیمیایی و به وجودآمدن و شکل­گیری مواد جدید است[۲۴].

  • شیمی‌ مدرن که ریشه‌ در کیمیاگری قرون وسطی دارد علمی‌ تجربی‌ است که حدس و گمان در آن در بسیاری موارد به پیشرفت‌های عمده­ای انجامیده است.
  • پژوهش‌های شیمیایی و مهندسی‌ شیمی‌ ارتباطی‌ تنگاتنگ با یکدیگر دارند. در مواردی کشف‌های کوچک شیمی‌ آزمایشگاهی به عملیات بزرگ تولیداتِ شیمیایی انجامیده­اند.

علوم زمینی‌ مطالعه­ی منشأ، وضعیت کنونی و فرآیند‌های دینامیک کره­ی زمین و کرات دیگر اند[۲۵].

  • علوم زمینی‌ حوزه­ی نسبتا جدیدی از علم است که عمدتاً و نه تماماً از درون فعالیت‌هایِ معدن­شناسی‌ بوجود آمد و بسرعت رشد کرد.
  • زمین­شناسی‌ مطالعه­ی سنگ‌ها و صخره‌ها و خاک و توزیع آنها بر روی کره­ی زمین است.
  • ژئوفیزیک (زمین­فیزیک) مطالعه­ی فرآیند‌های دینامیک کره­ی زمین از قبیل آب، باد، جزر و مد و زلزله و آتشفشان و تاثیرات آنها بر زمین است.

زیست­شناسی مطالعه­ی سیستم‌هایِ جاندار می­باشد که پیچیده‌ترین سیستم‌هایی‌ هستند که ما می­شناسیم. به دلیل اهمیت زیست­شناسی‌ در پزشکی‌ و در تندرستیِ انسان، بیشترین منابع پژوهشی به این شاخه­ی علم تخصیص داده می­شود[۲۶].

  • به دلیل اینکه راهکار‌های گوناگونی برای مطالعه­ی جانداران موجود است، زیست­شناسی‌ شاخه‌های بی­نهایت متنوعی دارد.
  • آشکار‌ترین حوزه‌های عملیاتی زیست­شناسی‌ در مورد تندرستی آدمی‌ و در حوزه­ی پزشکی‌ می­باشد.

علیرغم تفکیک این حوزه‌ها و طبقه­بندی آنها تحت عنوان فیزیک، شیمی‌، علوم زمینی‌ و زیست­شناسی‌، جهانِ طبیعی کاملا درهم ادغام شده­است و چنین مرز‌هایِ فرمال و آکادمیک برساخته­ی انسان را نمی­شناسد.

[۱]

اگرچه ما امروزه منش (ethics) را در بیشتر موارد بمفهوم خوی و رفتار و عادت و حتی طبیعت آدمی‌ بکار می‌‌بریم اما ریشه­ی این واژه از مصدر منیتن در زبان پهلوی بمفهوم اندیشیدن بر پایه­ی کردار درست است، و یا بمفهوم کرداری متکی‌ بر اندیشه­ی درست داشتن است. بدین معنی، منش را می‌‌توان بعنوان دقیق‌ترین واژه­ی فارسی برابر (ethics) بکار برد.

ما از این مصدر در زبان فارسی امروز واژه­ی دشمن را هم داریم که از دو بخش دش (در پهلوی دوژ یا دژ به معنی‌ ضدّ که در واژگانی چون دشنام و دشوار، و همچنین دژم و دژآگاه نیز هستند) و من (از مصدر منیتن) است . بنابراین معنای دقیق واژه­ی دشمن مخالفّ­اندیش بدکردار است. دشمن یعنی بدکردار ضدّاندیش. اسم‌هایی‌ از قبیل بهمن و هومن هم از همین ریشه و به معنای خوش­اندیشِ خوب­کردار هستند . واژه­ی منیتن به کرات در متون باقیمانده­ی مانوی بکار رفته است. نگاه کنید به:

Ort, L.J.R. MANI: A Religio-Historical Description of His Personality. Leiden: E. J. Brill, 1967.

[۲]

در برخی موارد،  مفاهیمِethics   و  morality درهم شده­اند، در حالیکه این دو مفهوم متفاوت­اند. اغلب ethics  اشاره به کردار‌هایِ فضیلتی و مَنِش­ها و ارزش‌هایِ منزلتی آدمی‌ دارد که فرازمانی‌-فرامکانی و فرافرهنگی‌ هستند. اما  morality اشاره به هنجار‌ها و اصولی اخلاقی‌-فرهنگی‌ دارد که زمانی‌-مکانی هستند و اغلب بارِ دینی و مذهبی‌ و بومی دارند.

خِرَد، عدالت، اعتدال و شجاعت؛ برایِ نمونه، مَنِش­ها، آداب و مَناسک و کردار‌هایِ فضیلتی فرازمانی‌- فرامکانی و  ethical هستند. در حالیکه در نقطه­ی مقابل؛ تزویر، ریا، دروغ، بی­­وفایی، نانجیبی و غیره، باور‌هایِ فرهنگی‌ و رفتار‌هایِ زمانی‌-مکانی و در بیشترِ موارد غیراخلاقی‌ یا  immoral شمرده می­شوند.

برای نمونه آنچه اغلب در فرهنگی‌، در زمانی‌ معّین، نانجیبی و غیراخلاقی اِنگاشته می­شود، شاید در فرهنگی‌ دیگر نانجیبی نباشد. اما نابِخرَدی و کج­آموزی، در همه­یِ زمان‌ها و فرهنگ‌ها بی­فضیلتی­ست، و یا بِزدلی در همه­یِ زمان‌ها و فرهنگ‌ها بدکرداری و کژمَنِشی­ست unethical. نگاه کنید به:

Habermas, J. “Moral Consciousness and Communicative Action.” Translated by Christian Lenhardt and Shierry Weber Nicholson. Cambridge: Polity Press, 1990.

Habermas, J. “Justification and Application.” Translated by C. Cronin. Cambridge: Polity Press, 1993.

[۳]

Trefil, J.S. and Hazen, R.M. The Sciences, An Integrated Approach, 2nd Edition. New York: Wiley, 1997.

[۴]

از زمان امام محمد غزالی‌ مقوله­ای بنام “علوم” دینی وارد زبان ما شده است. ممکن است که مثلا بحث کرد که در زمان او علم در حوزه­ی دین مورد تحقیق و تجسس بود. البته امکان دارد قبل از غزالی‌ هم مفهوم “علوم دینی” وجود داشته باشد که من از آن بی­اطلاع هستم. اما گویی که با گذشت قریب به هزار سال و جدایی‌ کامل علم از دین ما هنوز نتوانسته­ایم این مقوله را تغییر دهیم و هنوز که هنوز است صحبت از علوم دینی می‌‌کنیم. علم و دین کاملا از هم، در سرشت و در روش، متفاوت­اند. ماحصل کلام اینکه تا قرن ۱۷ میلادی باور‌های دینی و فلسفی‌، علم (science) خوانده و ارائه می‌‌شدند و امروزه بیش از ۴ قرن است که تعاریف تغییر کرده­اند. متأسفانه در ایران چنین مبحثی هنوز عوض نشده است.

در دنیای مدرن صحبت از “علوم دینی” کردن(religious science, or scientific religion, or science of religion) تناقض در تضاد در نابهنجاری تاریخی است. بهرحال ما از زمان امام محمد غزالی‌ ترکیب “علوم  دین(!)” را داریم که تضاد در تضاد است و مورد استفاده است و نمی­توان بسادگی آن را تغییر داد اما می‌‌توان واژه­ی “علوم” را در این مورد در گیومه گذاشت.

[۵]

Varieties

[۶]

Variations of values

[۷]

Scientific method

[۸]

تفکرهای فلسفی‌ و باور‌های دینی دست در دست هم تا دوران روشنگری، برای‌ قرن‌ها پیشرفت­های آزمونی و مشاهداتی و علمی جوامع انسانی‌ را به تعویق انداختند.  اگرچه فلاسفه در ۲۰۰ یا ۳۰۰ سال گذشته اغلب سعی‌ داشته­اند تا خود را علمی و از باور‌های دینی جدا سازند اما برای قرون متوالی باورهای دینی و فلسفی (به ویژه در عصر تیرگی) ‌ اغلب دست در دست هم از پیشرفت آزمون و مشاهده جلوگیری کردند. باور‌های ارسطویی و افلاطونی کاملا با باور‌های دینی کلیسا همخوانی داشتند . اصولاً در فلسفه از ابتدا، و در تفکر و باور‌های دینی کهن تا چند هزار سال، تجربه و مشاهده قابل قبول نبودند و آنها (باور‌های فلسفی و دینی) همواره متکی‌ بر سیستم قیاس و ذهنی­گرایی بودند و تنها با ظهور دنیای مدرن سیستم فلسفی‌ و باور‌های دینی مجبور به تغییر شده­اند، اگرچه هنوز هم در برخی‌ موارد گرفتاری‌های خود را دارند . (پسان­تر شواهد بسیاری دیگر ارائه خواهد شد. (

برای نمونه گویی برای فیلسوف‌های مدرن ما، به­یک­باره فرانسیس بیکن، دکارت، هابز، اسپینوزا، جان لاک و لایبنیتز و برکلی در قرون ۱۶ و ۱۷ ظاهر می‌‌شوند. در واقع ظهور این فیلسوف‌ها بی‌ ارتباط با تحولات علمی‌ مدرن پس از قبول تجربه، مشاهده و آزمون نبوده است. تمام دوران هزارساله­ی همکاری فلسفه و کلیسای مسیحی در حوزه­ی فلسفه استتار شده است، البته در تاریخ دین مسیحیت اینطور نیست و اسناد همکاری­ها هستند.

تعریف امروزی و مدرن انسان هم از علم از آنچه در گذشته (پیش از قرن ۱۵ میلادی) علم خوانده می‌‌شد متفاوت است و ویژگی‌‌های خود را دارد.

همچنین به خاطر داشته باشیم که همکاری مستقیم برخی‌ از روشنفکران سنتی ایرانی‌ با نهاد‌های‌ تمرکزطلب اقتدارگرا و سکوت آنها در برابر اجحاف و تفتیش عقاید برخی‌ از نهاد‌های ‌دولتی، چندان بی­شباهت با همکاری مستقیم بسیاری از فلاسفه­ی غرب (از قرن ۶ تا ۱۶ میلادی) با کلیسای مسیحی‌ و یا با سکوت آنها در مقابل تفتیش عقاید و سرکوب کلیسا نبوده است.

“علم” کهن) انگاشت‌های فلسفی‌ و باورهای دینی) بر اساس قیاس و تفکر و ذهنی­گرایی و در درون سیستمی‌ مذهبی‌ و فلسفی‌ تعریف می‌‌شد. از زمانی‌ که علم­باوری جانشین فلسفه­باوری شده، تعریف علم نیز با تجربه، مشاهده و آزمون تغییر کرده است.

Lindberg, D.C. The Beginning of Western Science: The European Scientific Tradition in Philosophical, Religious, and Institutional Context, Prehistory to A.D. 1450. Chicago, The University of Chicago Press, 2007

[۹]

این دانش‌ها به اشتباه “علوم” سیاسی و اجتماعی خوانده می­شوند که البته علم نیستند. آنها شناخت، معرفت، شبه‌علم و دانش­اند (knowledge). با اینکه آنها “علوم” خوانده می­شوند، اما از شاخه‌های درخت فلسفه هستند و اکثر دانشمندان حوزه­ی علم (scientists) بر این باورند که آنها علم نیستند و دانش­اند . علم (science) تعریف ویژه­ی خود را دارد و دو وجه مشخص از ارکان اصلی‌ علم “اسناد، گواه‌ها و شواهد قابل تجدیدتولید” (reproducible evidence) و “آزمون­پذیری مستقل” (independent testability) هستند که همه­ی علوم) فیزیک، شیمی‌، زیست­شناسی‌، علوم زمینی و فن­آوری‌های درهمبسته­شان) دارند. “علوم” سیاسی و اجتماعی این دو رکن اصلی‌ را ندارند و نتیجتاً در طبقه­بندی علم (science) نمی‌‌گنجند و انتساب واژه­ی علوم به آنها از طریق دانشمندان خود آن دانش‌های سیاسی و اجتماعی بوده است و دانشمندان علمی ‌(scientists) آنها را علم نمی‌‌دانند و آنها را دانش (knowledge) می‌‌خوانند. شاید بهتر آن است که در مورد آنگونه دانش‌ها، معارف و شناخت‌های اجتماعی و سیاسی واژه­ی “علوم” را در گیومه بکار برد.

[۱۰]

National Research Council. The National Science Education Standard. 2008.

گروهی از دانشمندان ایرانی قبلا‌ به شبه­علم تعریفی خاص داده­اند که من لزوماً با تمامیت تعریف‌ها موافق نیستم. ر.ک. به سمینار علم و شبه علم / دکتر نیری، دکتر هلاکویی، دکتر حیدرزاده.

[۱۱]

این روش‌های دیگر شناخت مسلما بدلیل نیاز‌های آدمی‌ بوجود آمده­اند و در اعصار گذشته برای معنامند کردن زندگی‌ هر شخصی‌ و برای رشد متعادل و انفرادی هر انسانی‌ هم لازم بوده­­اند و هر انسانی‌ هم بدلیل علائق فردی و یا نیاز‌های شخصی‌ به یکی‌ یا به همه­ی آنها گرایش پیدا کرده و می‌کند . اما برای پاسخ­گویی به مسایل توسعه و برای چگونگی‌ پیدایش مدرنیته این روش‌ها راه به جایی‌ نمی‌‌برند. یعنی‌ با دین و فلسفه، بیمارستان ساخته نمی‌شود. با “علوم” سیاسی و اجتماعی‌، زیربنای صنعتی و فنی‌ و علمی‌ جامعه­ای مدرن را نمی‌‌سازند. با هنر، منابع مورد نیاز کشوری استخراج نمی‌‌شود. نیاز‌های تمدنی‌کشوری امروزی را با مثنوی مولوی و شاهنامه­ی فردوسی نمی­توان فراهم کرد. با فقه و الهیات، مسکن­سازی و با “علوم” انسانی‌ کارآفرینی نمی‌‌توان کرد و قس علیهذا.

هریک از این روش‌ها بهتر است جایگاه خود را بدانند و امروزه برای توسعه­ی همگون کشوری ما بیش از هرچیز نیاز به ایجاد توازن و تعادل و بازگشت علم (science) و فن و صنعت به جایگاه اصلی‌ خود داریم.

[۱۲]

Basalla, G. The Evolution of Technology. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1988.

[۱۳]

Scientific literacy

[۱۴]

Framework of critical thinking

[۱۵]

Analysis, proof, explanation, and hypotheses

در حوزه ی علم، ما اغلب با متغیرها (variables) یا با دگرگون­شونده‌ها سر و کار داریم.

[۱۶]

Fundamental principles of science

[۱۷]

Conflicting interpretations and contradictory definitions

[۱۸]

Technical knowledge

[۱۹]

National Research Council. The National Science Education Standard. Washington, DC: National Academy Press, 2008.

[۲۰]

Metaprinciples

[۲۱]

National Research Council. The National Science Education Standard. Washington, DC: National Academy Press, 2008.

[۲۲]

Singer, M.F. and Hazen, R.M. Why Aren’t Black Holes Black: The Unanswered Questions at the Frontiers of Science. New York: Anchor, 1997.

[۲۳]

Quantum physics, Nuclear physics, Particle physics, and Relativity

[۲۴]

Study of molecular and atomic interactions, and chemical reactions

[۲۵]

Earth sciences

[۲۶]

Biology


* دکتر ریموند رخشانی در باره خودش:

من ریموند رخشانی هستم و حوزه کارشناسی من مهندسی‌ سیستم‌ها است، و تخصص من در بکارگیری اندیشه سیستمی‌ برای انتقال فن آوری و اجرا و پیاده سازی تولید فراورده‌های نوین می‌‌باشد. در این سلسله از مقالات و فایل‌های صوتی کوشش می‌‌کنم که علم مدرن را از پایه به دوستان معرفی‌ کنم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

 
error

Enjoy this blog? Please spread the word :)

RSS20k
دریافت مطالب جدید از طریق ایمیل5k
مارادر فیسبوکتان به اشتراک بگذارید12k
از کانال یوتوب ما بازدید کنید14k
از کانال یوتوب ما بازدید کنید
extra smooth footnotes