محمد غرضی، وزیر پست تلگراف و تلفن دولت میرحسین موسوی می‌گوید: زمانی که به عنوان وزیر در وزارت حضور یافتم بیش از ۵۰۰ نفر را دیدم نامه‌هایی که از داخل به خارج و از خارج به داخل کشور ارسال می‌شدند را چک می‌کردند و به صورت سه شیفت فعالیت می‌کردند و نامه‌ها را می‌خواندند.

به گزارش انصاف نیوز، او که سال ۱۳۶۴ یعنی در دولت دوم میرحسین موسوی به این وزارتخانه منصوب شده، امروز در گفت‌وگویی در این باره توضیح داد: اگر محتوای نامه امنیتی بود، می‌رفتند طرف را بازداشت می‌کردند و اگر هم نامه‌ باز شده از نظر محتوایی مشکلی نداشت آن را سرجایش در پاکت می‌گذاشتند. این جوانان و کارمندان پست به شدت کارشان را به خوبی انجام می‌دادند و باوفا و باصفا هم بودند؛ حتی تعدادی از آنان بینایی خودشان را از دست دادند، برخی دیگر دستان‌شان از کار افتاد یا انگشتان‌شان آسیب دید.

آقای غرضی که با روزنامه‌ی جهان صنعت گفت و گو کرده، درباره‌ی راه جایگزین پیشنهادی خود هم گفت: من در آن زمان به اطلاعاتی‌ها ‌گفتم «کنترل‌ و کار فیزیکی» نتیجه‌‌ای در‌بر نخواهد داشت زیرا این نوع شیوه مملکت‌داری کار غلطی است و باید از ابزارهای پیشرفته استفاده کنید. کنترل نامه‌ها قبل از ورود من به وزارت هم وجود داشت و وقتی به آنجا رفتم با چنین وضعیتی روبه‌رو شدم. بنده با آنان مبارزه کردم تا موفق شدم آنها را از کارشان منصرف و متوجه کنم که کنترل فیزیکی هزینه دارد و باید نرم‌افزاری جلو رفت».

وی درباره‌ی احتمال محدودیت و فیلترینگ تلگرام هم گفته است: من با هر چیزی که محدود شود مخالف هستم، محدودیت گرفتاری‌هایی را برای دولت و ملت به وجود می‌آورد. سال ۶۰ که توسعه شبکه مخابرات آغاز شد عده‌ای با فکس، اینترنت، مخابرات و تلکس مخالفت و مشکلاتی را برای مجلس، دولت، وزارتخانه و دیگر مسوولان ایجاد کردند.

غرضی ادامه می‌دهد: برخی در اعتراض به «فکس» شکایات خودشان را نزد حضرت امام بردند و گفتند که «فکس» باعث می‌شود تا صدام حسین موشک‌ها را درست به هدف بزند! من هم به امام گفتم که «فکس» یک ابزار است و این وسیله هم نمی‌تواند مقصر باشد بلکه بهره‌بردار از ابزار ممکن است از آن سوءاستفاده کند.

مخالفت وزیر وقت اطلاعات با توسعه موبایل

غرضی در این باره توضیح می‌دهد: «حرف من نزد امام پیش رفت و ایشان ادله من را قبول کردند. حتی خاطرم هست در آن زمان وزارت کشور دستور داد تا «تلکس» مسدود شود که بنده اعتراض خودم را درخصوص محدودیت «تلکس» به حاج ‌احمدآقا و دیگر دوستان اعلام کردم و گفتم شاید ابزار مورد سوءاستفاده قرار گیرد‌ اما ما نمی‌توانیم آنها را به طور کامل در جامعه ممنوع یا منع کنیم.

وی در ادامه به مخالفت وزیر اطلاعات دولت مرحوم آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی با «موبایل» اشاره می‌کند و می‌افزاید: «وزیر وقت اطلاعات برای اینکه از موبایل و توسعه آن ایراد بگیرد به آقای‌ هاشمی گفت «این گوسفندفروش هم موبایل پیدا کرده و این وسیله برای گوسفندفروشی خوب و مناسب است». من هم به آقای ‌هاشمی گفتم «عقل وزیر اطلاعات به اندازه عقل آن گوسفندفروش هم نمی‌رسد که موبایل یک ابزار برای راحتی زندگی است». اینکه تعدادی از ضدانقلاب‌ها یا قاچاقچیان از موبایل استفاده می‌کنند دلیل نمی‎شود که این ابزار را «ممنوع» کنیم. پس وزیر اطلاعات هم بیاید تعدادی از فارغ‌التحصیلان فنی دانشگاه صنعتی شریف را در وزارت جذب و شبکه راه‌اندازی کند تا از طریق علمی با قاچاقچیان و ضدانقلاب‌ها مبارزه کند‌ زیرا وقتی به شبکه مسلط باشید می‌توانید از سوءاستفاده‌ جلوگیری کنید.»